Nu ska vi vara snälla

Ja, vi ska alltid vara snälla, men kanske särskilt så här i juletid. Idag, på väg till en butik, kom jag förbi en skolgård där en kille låg och skrek på marken. Några killar stod runt omkring. Mössan låg en bit bort. Av bara farten gick jag förbi, stannade upp och tänkte, vad sjutton, så där ska det inte vara. Jag backade och skrek: vem är det som är dum? Varför är han ledsen? Någon pekade på en kille. Då spände jag ögonen i honom och tog till min barskaste röst: Varför är du dum mot killen, så han är ledsen? Självklart fick jag inget svar. Killen som skrek, tystnade så sakta. Till den ”dumma” killen sa jag: nu ber du om ursäkt, och så är ni vänner. Killen som låg ner reste sig upp, den ”dumma” killen tog upp mössan och gav till den ledsna killen och bad om förlåtelse. Sen gick dom iväg, och jag också. Hoppas det håller i sig, att det inte blir något mer bråk.

Butikernas kassasystem är lite si så där. I dessa tider har jag inte tid att stå och kolla vad som går in, rätt eller fel pris, men idag var det fel pris på två av tre saker. Eftersom jag bara hade tre saker visste jag vad priset skulle bli, men det blev det inte. Då blir jag bromsklossen i kön, som måste påtala att nu är det fel igen. Pulsen steg och jag glömde mina vantar, men hämtade dem när jag lugnat ner mig. Hur svårt kan det vara att se till att rätt pris finns i systemet?

Då är det bättre med småbutiker med personlig service. Jag har flera favoritbutiker inne i stan. Två av dem besökte jag idag, och blev lika bra och trevligt bemött som alltid. Dessutom fick jag så fina paket i butiken där jag köpte klappar. I den andra butiken köpte jag en god sylt till mina mandelmusslor. Det är inte jobbigt att göra mandelmusslor. Det jobbigaste av alltihop är att diska formarna efteråt.

Kommentera

