Julmarknad på slottet

Idag började julmarknaden på slottet. Den slutar på söndag. Det har blivit tradition att B och jag går på denna julmarknad. Det fanns mycket fina grejer gjorda av flinka fingrar, mycket tovade tomtar och mycket gott att äta. B beställer i förväg sådant som hon och maken gillar. Idag var det, inte julmarknadsväder, utan mer höstväder, fem grader varmt och ingen som helst vind. Jag som behöver mycket motion tog cykeln in till stan. Där stjäls det cyklar som aldrig förr. Just där jag parkerade låg ett avklippt lås och en rostig virknål. Jag utgår från att virknålen använts till att peta upp cykellås med. Min cykel fanns kvar när jag skulle cykla hemåt igen. Då var cykelkorgen full med godsaker. Jag var på väg att köpa en barntröja med Kalle Anka-tryck. Det som avgjorde att jag inte köpte var att hon som sålde inte hade kortmaskin och inte Swish. Hon verkade helt enkelt inte seriös. Sen kom jag förbi en annan säljare som hade sydda barnkläder. Där frågade jag om hon hade Kalla Anka-tyg. Det hade hon inte eftersom det krävdes licens för att få sälja det tyget, och denna säljaren ansåg inte att hon hade råd att skaffa den licensen. Jag tvivlar starkt på att hon som sålde Kalle Anka-tröjan hade licens. Jaja, jag har en arbetsskada som gör att det ibland signalerar, att här står det inte rätt till, och av sådana säljare köper jag inte, även om det är något som jag vill ha.

Kommentera

