Flera god samtal

Igår var en alldeles speciell dag, ja, ingen bemärkelsedag eller så, utan en dag då jag hade flera väldigt fina samtal med olika personer. På förmiddagen hade jag ett bra samtal om livets olika skeenden och hur vi förhåller oss till allt som händer, och varför vi gör som vi gör. Sen ringde jag upp en fyllerist, ja, hon fyllde år, inget annat. Hon mådde bättre än förra gången vi pratades vid, för då hade hon nyss varit på sjukhus. Nu lät hon piggare och vi dividerade om än det ena och än det andra. Det är fint att vi håller kontakten fastän avståndet är långt. På eftermiddagen hämtade jag M vid tåget. Medan jag satt och väntade så såg jag ett telefonnummer i min telefon, så jag sa ”hallå”!
”Vem söker du”, frågade hon i andra änden.
”Ingen”, säger jag.
”Varför ringer du då”, frågar hon i andra änden.
”Jag frågar detsamma”, svarade jag eftersom jag inte ringt.
”Då lägger vi på”, sa hon i andra änden.
”ja”, svarade jag och så knäppte jag av samtalet.

Men hur gick det till? Jag hade inte ringt men ändå hade hon blivit uppringd. Det är inget nummer jag har i min kontaktlista, men jag har skickat ett par sms till henne, men kände inte igen hennes nummer, och vi kände inte igen varandra, så därför blev det så knepigt. Jag undrar fortfarande, hur var det möjligt?

M och jag hade ett mycket bra samtal, helt utan struktur men vi bollade tankar och pratade mycket relationer, varför de blir som de blir och varför vi för sent upptäcker att vi inte tagit hand om en relation som vi ville ha kvar, och vad gör vi när någon mår dåligt och kanske håller på att gå i väggen, men som inte vill ha någon påminnelse eller något påpekande utan svarar med taggarna ut? Det kändes värdefullt att vi kunde ha det här samtalet, och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge tills hon och jag fortsätter utveckla våra tankar.

Som avslutning på dagen fick jag ett samtal från en klok kvinna som bjöd in till tantkalas i trädgården. Det låter så trevligt att jag tackade ja. Sammantaget en mycket bra dag.

DSCF2191

Kommentera

