Till Solkusten med tåg?

Det är några år sedan jag flög senast. Jag har alltid varit vansinnigt flygrädd, jag kan inte flyga, jag är rädd hela tiden. Det har varit en pina. Jag har försökt med tabletter, men då blir jag avdomnad ett helt dygn och får ”kryp” i benen. Sprit har aldrig varit ett alternativ för mig, så det går bort direkt. Dessutom är det inte bra för miljön att flyga, så jag försöker intala mig själv att jag gör miljön en tjänst genom att låta bli att flyga. Samtidigt inser jag ju att det begränsar mitt resande.

Nästa vinter skulle jag verkligen vilja vara i solen, men hur kommer jag dit utan att flyga? Det kanske vore spännande att försöka resa med tåg.

Som skattehandläggare kom jag i kontakt med fantasifulla avdrag hos dem som hade konstnärlig verksamhet. Inom kulturområden var det mesta tillåtet, till exempel inspirationsresa till Mallorca för en målare eller en tågresa till Italien för en familj som skulle skriva en bok. Samma familj gjorde avdrag för ett tårtkalas då en i familjen fyllde år. Jag begriper ju också att det inte alltid blir något resultat, inspirationen kanske inte räckte till, även om Mallorca är fantastiskt på många vis, och väldigt vackert. Trots min flygrädsla har jag varit där tre gånger, alla före mitten av 70-talet då jag fortfarande led av ”ungdomligt oförstånd”. Nu är jag gammal och alldeles för förståndig, riktigt tråkig.

Kommentera

