Fattigdom och tiggeri

I Sverige 2015 finns det människor som räknas som fattiga och de finns de som tigger på olika sätt. Sen finns det människor som vältrar sig i pengar och som inte hinner göra av med sina pengar hur mycket de än försöker. Lagom är väl ändå bäst, lagom av allt så att det alltid finns något att se fram emot och att längta efter eller till.

Nyligen pratades det om fattigpensionärer. Det är en pensionär som har mindre än 10800 kr per månad att röra sig med. Det ska räcka till en hyra på högst 5090 kr, mat 1680 kr, sjukvård 450 kr, kläder o skor 635 kr, transporter 2400 kr och då blir det 545 kr kvar att rumla runt för, att fixa presenter för, att gå på teater eller konsert för eller att kunna delta i olika aktiviteter som kostar pengar. Jag har ingen aning om hur de kommit fram till dessa siffror, men det finns säkert något underlag som visar dessa siffror. Sen kan givetvis siffrorna se annorlunda ut, fördela sig på annat sätt hos var och en.

Vid något tillfälle gjorde jag ett experiment. Jag försökte klara min mat på 50 kr per dag. Det var inga problem. Det gick hur bra som helst, men det bygger givetvis på det gamla vanliga att laga mat från grunden och att handla säsongsvaror. Jag sparar en del åt olika håll och det klarar jag genom att min bostadskostnad är betydligt lägre än 5000 kr. För en person och en katt räcker min bostadsyta även om jag önskar mig något större. Redan när jag flyttade in gjorde jag det med tanke på att jag inte visste hur min pension skulle bli och med tanke på att jag kan rulla ända in i hallen med rullatorn, när den tiden kommer.

Vad jag kan säga om tiggeriet är väl att det ökar. Det sitter människor utanför varenda butiksingång. Det ordnas bussresor från Rumänien till Sverige. Människor åker med dessa bussar till Sverige för att tigga, med eller utan sina barn. En familj på sex personer varav ett spädbarn flyttade in i en gammal bil. Barnen som är kvar hemma i Rumänien lever i hus med jordgolv, utan vatten och avlopp och knappt elektricitet. Aftonbladet har gjort reportage i veckan har jag hört. Reportern frågade barnen om framtidsutsikterna, men de förstod inte frågan. Då ställde han om den och frågade vad de ville jobba med när de blev stora. Då svarade barnen att de ville inte jobba, de skulle tigga!

Kommentera

