Tar det jag behöver

Nej, det gör jag inte alls. Jag köper det jag behöver. Däremot blir jag alltid förvånad över hur fräcka människor det finns och hur många som knycker saker i butikerna. Senast jag var i en butik och letade efter propplösare kom en karl fram till hyllan med hudvårdsprodukter och liknande. Han gick raka vägen fram till en sprayflaska som det stod Axe på, tog upp flaskan och sprayade på sig. En maskulin doft spred sig i hyllsektionen. Sen ställde han tillbaka flaskan och ryckte till sig en flaska med duschtvål, och gick vidare. Alltså, i min värld gör man inte så.

För ett par dagar sedan var jag i butik för att köpa godis att fylla min påskgömma med. Då stod en kille i 12-årsåldern vid hyllan. Han kunde vänta på någon för han bara stod där. Han väntade på rätt tillfälle, att sno lite godis! Killen smög intill stapeln med lösgodis. Han sträckte ut ena handen och grabbade en näve godis som han stoppade i fickan. Då kom polisen i mig fram. Jag sa till honom, ”så där gör man inte, det vet du”! Då hade han i alla fall vett att rodna. Jag frågade hur många nävar han hade plockat. ”Bara en”, sa han och höll fram godiset, och så tänkte han lägga tillbaka det. Då kom min nästa fråga, ”vem tror du vill ha det där som du har haft i handen”, varpå han på nytt stoppade godiset i fickan. Sen står ungen kvar. Han tänkte väl att jag skulle gå, så han kunde fortsätta sitt plockande. ”Ska du inte handla, kan du gå ut”, sa jag till honom, och då försvann han. Jag vet inte vart han tog vägen.

Vad gör du när du ser något liknande?

Kommentera

