Service, bra och dålig!

Nu ska jag generalisera igen, ok, jag tycker inte att jag gör det, men jag undrar om alla med stora, dyra bilar tror att de själva bestämmer vilka regler som gäller i såväl trafiken som rent allmänt? Det har ofta slagit mig att förare av stadsjeepar kör som om de var ensamma på vägen. Idag till exempel blev jag snuvad på min plats i tvättkön av en stadsjeep. Då var jag fortfarande så glad efter morgonens fina nyhet att jag lät honom, för det är nästan alltid gubbar (generalisering), köra före. Jag muttrade för mig själv:”jamen så kör före då, om du har så bråttom”! Vid ett annat tillfälle körde jag på en kullerstensgata inne i stan, och då kör jag inte fort, men blev omkörd av en stor Merca, som dessutom körde om mig på fel sida! Sen svängde in den mot färdriktningen! Helt klart hade den bråttom.

Service bara till namnet, det har servicekontoret för Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten här i stan. De delar kontor och har lunchstängt mellan kvart över tolv till kvart över ett. Fånig tid att hålla reda på, men sämre är att de alls har lunchstängt. Det kallar jag inte service! Självklart går jag bara dit när jag verkligen vill prata med någon över disk.

Idag provade jag ett nytt lunchställe, god mat, lugn miljö och till ett riktigt bra pris. Allt var lagat på plats. Jag valde morotssoppa med rostade pumpakärnor och färska örter, nybakat bröd, såväl mjukt som tunt, tunt knäcke med färskostkräm eller vispat laktosfritt smör, vatten, kaffe och biscotti, allt till priset av 59 kr. Vita dukar, levande ljus och fina blomsterdekorationer på alla bord. Självklart kommer jag att gå dit fler gånger.

Jag passade på att uträtta fler ärenden, garn, arkivboxar och så lite i matväg. Då slank det ner en bok, fastän jag inte ska köpa fler böcker, men det var en bok på rean som jag inte kunde motstå. Jag har läst alla hennes andra böcker, så jag hoppas att även denna boken hamnar i kategorin läsvärd bok.

När jag ändå var i farten beställde jag tid för däckbyte. Jag har verkligen hittat en bra bilverkstad med kanonbra service. Det gör att vi kunder återvänder. Myndigheter däremot, de gör som de vill. De vet att vi måste besöka dem ibland, att vi inte har något alternativ. Jag kan ju inte välja Skatteverket två, för det finns inte.

Vädret gör väl alla på bra humör, även den allra suraste surkart måste få ett leende på läpparna en sån här härlig vårdag.

Kommentera

