Lite av varje

Varje morgon när jag drar upp persiennerna i sovrummet ser jag över till ingången till skolan. På varje sida om ingången brinner det marschaller, så välkomnande och så trevligt. Skolan har en morgonpigg och alert vaktmästare som fixar med marschallerna, och tar bort dem när det ljusnat för dagen.

Ikväll var två vinnare av Augustpriset 2014 i stan. Det var Jakob Wegelius och Kristina Sandberg som berättade om sitt författande och om de prisade böckerna. Böckerna fanns till fantastiskt bra priser. Signering för den som ville, eller bara en pratstund med författaren. Kristina Sandbergs böcker kommer på rean, så därför kunde vi i kväll köpa trilogin (inbunden) om hemmafrun Maj för 300 kr. Jakob Wegelius hade både Legenden om Sally Jones, som han fick Augustpriset för 2008, och Mördarens Apa till försäljning. Han visade två originalteckningar, en från varje bok, fantastiskt detaljrika små teckningar. Böckerna i Kristina Sandbergs trilogi heter Att föda ett barn (den håller jag på med), Sörja för de sina och Liv till varje pris (som fick Augustpriset).

Tidigare idag läste jag ut Visning pågår av Sofie Sarenbrant, hennes bästa hittills, tycker jag.

Det är dags att baka bröd igen. Jag ska baka det lätta brödet som jäser över natten och som bakas länge men i olika temperaturer. Det enda jag behöver göra är att passa ugnen. Det blir tre stora härliga limpor som räcker länge. Brödet blir saftigt och gott. I julas bakade jag kex som passar så bra till en god ostbit. Det var en massa nyttigheter i degen, bara att röra ihop, kavla ut och ta ut med mått av valfri form (jag tog ett litet glas) och strödde sen lite flingsalt på kexen, och så skjuts in i ugnen. Det blev många kex och även Stellan tyckte de var goda. Jag ska nog ta med en burk till honom nästa gång jag åker till Stockholm.

Kommentera

