Tillbaka till gåspennan

Ja, kanske inte riktigt, men nästan. Jag är urkass (bristande intresse) på alla tekniska nyheter. När jag går in i en telebutik flyr personalen ut från butiken. De vet att här blir det problem. Vi är långsamma, fattar trögt och kan aldrig bestämma oss. Nu talar jag även för andra eftersom jag sett fenomenet i butiker.

Jag är med på facebook (FB)men blir mindre och mindre aktiv, jag twittrar inte och vet knappt vad en pod är. Det finns säkert mer, hörde i morse ett uttryck som jag inte hört tidigare, som jag inte har en aning om vad det är. Jag hör många prata om hatet i sociala medier. Ju mer vi exponerar oss desto större blir risken att vi ska drabbas. Det kan beror på okunskap, missuppfattning eller bara dumhet. Twitter är korta meddelanden har jag förstått, och då finns säkert en stor risk att det blir en massa missförstånd. Det känns ändå på något sätt som att ”den som sig i leken ger, den får leken tåla”.

Efter att inte varit på FB under ett antal dagar kommer meddelanden i min mejlkorg om att det finns händelser och meddelanden att läsa. Därför gick jag in igår kväll och fann att någon blivit vän med mig. Jag hade glömt bort förfrågan eftersom den skedde för väldigt länge sedan. ”Gå in och skriv på As tidslinje” säger FB till mig. Då var jag tvungen att kolla vem A är/var. Det visade sig att h*n dött för några dagar sedan!! Hur kunde vi då bli vänner, och vad skulle jag skriva till en avliden person som jag inte träffat på 20 år? Alltså, jag kommer inte att gå in på FB igen.

Vad är det för fel på det faktiska mötet där jag kan spegla mig i en annan människa? Vi kan utbyta tankar under trevliga former, reda ut eventuella missuppfattningar och låta alla telefoner få stanna i fickan under stunden vi är tillsammans.

När jag klev upp i morse hade den fulla månen inte gått och lagt sig. Den var vacker. Det blir en solig idag.

Kommentera

