Varför hamnar alltid mamsen i fel kö?

Det är titeln på en bok jag har alternativt haft. Den kan finnas kvar i mina bokhyllor, den kan ha kastats eller åkt med i lasset som gick iväg till ene sonen. Numera gör det mig inget om jag hamnar i fel kö. Jag blir inte irriterad. I stället brukar jag låta en och annan gå före mig i kön. Så det är egentligen inte ämnet för dagen. Det handlar om varför det oftast går fel, när det kan gå fel.

För ett par veckor sedan kom det ett utbyteskort från min bank, utan att jag bett om det. Banken ska byta från Visa till Mastercard på sina bankkort. Därför fick jag ett nytt kort med en följelapp där jag ombads kontrollera att namnet var det rätta. Sen skulle jag skriva under på baksidan och klippa sönder det gamla kortet. Det nya kortet hade samma kod som det gamla och aktiverades antingen via internetbanken eller genom köp i butik. Jag gjorde allt utom att klippa sönder det gamla kortet, och det var väl en himla tur, visade det sig.

CIMG0210

Jag tog med såväl det gamla som det nya kort när jag skulle till matbutiken. När jag skulle betala stoppade jag i mitt nya kort och slog min kod. Fel kod, säger maskinen! Nytt försök med samma kod, då spärras mitt kort, mitt nya kort. Den påstår att jag gjort tre försök, vilket jag inte hade. Det var mitt andra försök. Då stoppade jag i mitt gamla kort och slog samma kod, och det gick hur bra som helst.

Sen åkte jag till Stockholm, använde mitt gamla kort och ett annat kort som jag har, i en helt annan bank. Väl hemma igen kontaktade jag min bank för råd om vad jag skulle göra. Jo, jag fick beställa ett nytt kort via internetbanken. Det gjorde jag. Idag kom kortet. Vad tror ni att jag fick? Jo, ett Visa-kort!! Nu är jag tillbaka på ruta ett, och en ny fråga till banksupporten, som jag ännu inte fått svar på. Mitt gamla kort slutar gälla 1 augusti då banken gått över till Mastercard.

Någon har sagt att jag ska skaffa mig ett liv. Jag har ett liv, men det jäklas ibland. Allra oftast är det gott att leva.

Astilbe

4 thoughts on “Varför hamnar alltid mamsen i fel kö?

  1. Fruktansvärt irriterande! Själv blir jag ilsk på a-kassan som har sabbat möjligheten att ladda ner ersättningsspecen som PDF. Och en PDF är det försäkringsbolaget vill ha för att man ska få ut något på sin inkomstförsäkring. 😦 A-kassan Vision i ett nötskal – handlar först, tänker… inte alls.

    • Usch, så jobbigt det låter, ändring på ett ställe som inte funkar på nästa ställe, som är nödvändigt! Du har ändå fördelen av att kunna en massa tekniska saker alldeles själv och dessutom har en alldeles egen support, när det kör ihop sig! Det skulle jag också behöva, både kunna mer och ha en egen support.

      • Men jag har inte så mycket pengar kvar att köpa dyra datorprogram för… Nu hittade jag på egen hand ett gratisprogram. Hoppas det funkar!

        Men hoppas att DU får ett fungerande kort!!!!

  2. Tack och lov finns det rätt gott om gratisprogram, och mallar. Jag hämtade en mall idag som jag behövde i ett ärende, och såg då att det fanns ytterligare som jag nog ska gå in och norpa!

    Ännu har jag inte börjat oroa mig över mitt bankkort. Jag får väl ta ut lite pengar på det gamla kortet att ha i reserv, typ lägga dem i madrassen!

Kommentera

