I en solstol i skuggan under ett träd

Ja, det händer att jag tar min stol och en bok under ena armen och en kaffemugg i den andra handen och går ut i vårt område. Längst bort finns ett grönområde med några träd som skuggar så bra för oss som inte vill sitta direkt i solen. Dit tog jag min tillflykt igår eftermiddag med två av mina böcker på gång. Nu är de inte på gång längre, utan lästa.

Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen blev klar först. Det är hennes sjunde fristående bok om Hammarbypolisen. I början var det lite rörigt med alla personer. Det kändes lite spretigt, men det klarnade allt eftersom i boken. I stort sett var det sträckläsning, spännande hela tiden. Katter och vatten, dränkta katter som placeras ut på bestämda platser, mördade människor som dränkts, och flera av dem långt tillbaka i tiden. Allt hänger ändå ihop på det mest osannolika sätt. Lite för många personer och lite för rörigt för att det ska bli full pott i betyg.

Nästa bok som lästes ut var Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran, som jag faktiskt började på redan förra sommaren. Då hade jag inte den läsro som jag behöver för att koncentrera mig på en bok. Boken börjar på huvudpersonens 13-årsdag och fortsätter fram genom livet, om hur det är att vara kvinna i olika situationer. Det är många dråpliga scener som lockar till fniss och skratt. Det fanns också avsnitt som var lite tråkiga och malande. Från mig blir det ett medelbetyg.

DSCF2188

Stolarna är omklädda. De blev väldigt bra, snyggt och enhetligt.

Det ser ut att bli ännu en fin sommardag. Då ska jag passa på att hämta lite D-vitaminer. Jag bakade surdegsbullar igår. Mjölet tog slut och pumpakärnorna, så jag ska proviantera lite nyttigheter för kommande bak, men också för att prova rawfood. Jag har en bok om rawfood men inte kommit till skott, att tillaga något ur boken. Rawfood innehåller inget animaliskt och upphettas aldrig till högre än 42 grader. Det lockar mig och verkar passa mig, som inte kan äta helt rött kött därför att jag tycker konsistensen är äcklig. Så konstig är jag. Äter du helt kött, blodig biff eller råbiff?

6 thoughts on “I en solstol i skuggan under ett träd

    • Ja, vi ska alltid har något att se fram emot. Då blir vardagen lite lättare. Jag borde också ha bokstopp, trots att jag är flitig lånare på biblioteket, blir det alltför många böcker som hittar till min postbox!

  1. Har just avslutat en tegelsten och påbörjat en lättsammare deckare av Sofie Sarenbrant.
    Men du… det där med kött glömde jag svara på. Jag käkar bara vitt kött, dvs kyckling och kalkon. En gång i tiden var jag vegetarian, men det var så svårt på den tiden när jag oftast åt lunch ute. Sen 20 år tillbaka äter jag fisk och skaldjur och sen 18, kanske, kyckling och sen tio kalkon. Ungefär.

    • Jag ska gå in och kolla vad du tyckte om tegelstenen, som jag är mycket nyfiken på.
      Med lätthet skulle jag kunna bli vegetarian, ska kanske börja så smått med en dag i veckan och sedan utöka. Kyckling, fisk och skaldjur går också bra för min del, kallekon också och jag äter köttfärs (lite ologiskt men det är konsistensen av helt kött jag inte klarar)..

  2. Jag ser alltid till att det är hårt stekt, torrt och egentligen utan smak! Av helt kött fastnar det dessutom alltid trådar mellan tänderna, gäller även kyckling!

Kommentera

