Avtryck i cyberspace och på andra ställen

Igår satt jag och kollade elpriser på olika bolag. Jag är förbaskad på det bolag jag har för tillfället, där jag förutom elförbrukningen får betala en månadsavgift på 39 kronor. Nu har jag försökt få bolaget att tala om vad jag får för dessa 39 kr. Det svar jag fått är att det är för leveransen av el! Det köper jag inte. Självklart är det ett sätt att tjäna pengar. Vid mina jämförelser på Compricer fastnade jag inte för något. Det mesta verkade krångligt att jämföra så det fick vara. Sen dröjde det en halvtimme så ringer telefonen. Det är en tjej från Compricer som sett jag varit inne och letat elpriser. Hon var väldigt hjälpsam, så det slutade med att jag på studs bytte elbolag. Jag har nu meddelat mitt nuvarande bolag att det är tack och hej när uppsägningstiden runnit ut den 1 november. Då börjar mitt nya avtal som jag kan ha förmånligt i ett år. Sen måste jag på nytt vara aktiv för att fortsätta betala rimligt pris för min el.

Så nog sätter vi spår när vi trycker oss fram i cyberrymden!

trädpynt

Jag har för vana att ha en massa åsikter, och föra fram dessa. Det är kanske inte alltid jag borde göra det. Jag måste inte lägga min näsa i blöt överallt. Ibland kan det göra mer skada än nytta. Jag läste en intervju med en person, en helsida, där det fanns sakfel. Det gjorde inte mig något så det fick bero. Personen skulle idag prata om samma sak igen, nu i radion. Då kunde jag inte låta bli att kommentera. Det skulle jag inte gjort. Det var dumt, en spontan reaktion som var onödig. Personen svarade genast att h*n inte kunde svara för vad som skrivits!! Hoppsan, säger jag, skulle jag bli intervjuad på en helsida skulle jag nog be att få läsa texten före publicering. Det är alltid lätt att skylla ifrån sig, att det är någon annan som bär skulden. Det är mycket svårare att säga, ok, jag läste inte texten och får stå för att det blev fel.

Nu blir det istället jag som får gå som syndabock med dumstruten på huvudet. Jag får lära mig att vakta min tunga. Tyvärr är jag född alldeles för rak och ärlig för att hålla inne med vissa saker, men jag får jobba på det, att bli tyst och mjäkig, en som aldrig tycker någonting, eller?

2 thoughts on “Avtryck i cyberspace och på andra ställen

  1. MEH! Man har ju alltid rätt att fakta- och citatgranska en journalistisk text före publicering. Det tillhör god etisk sed att journalisten erbjuder det. Sen kan det vara kort om tid – brådis – men i all fall…

    Ja, jag blir understundom trött på alla påhopp på min blogg. Är jag inte en djävul så är jag feministisk bitterfitta. (Ursäkta språket, men jag citerar andra.).

    Trist att du råkade illa ut!

    • Det var väl så jag också tyckte, så brådis var det inte i detta fallet. Jag tycker det var dåligt av journalisten att inte skriva som h*n sa, om nu h*n sa som h*n säger att h*n sa…………

      Jösses, vad människor kan reta sig på saker. Det är väl frivilligt att läsa på bloggar? Den som har en blogg är ju fri att skriva vad den vill, inom rimliga gränser. Hittills har jag bara sett bra och välskrivna bloggar, givetvis med olika innehåll och ibland andra åsikter än mina, men jag skulle aldrig komma på tanken att hoppa på någon. Var och en får ha sin åsikt. Så tycker jag.

Kommentera

