Omvända världen

Så här på sommaren blir det ibland lite oordning med det mesta, sovtider, mattider och vanor blir ovanor, i alla fall om vi har småbarn. Jag har nu förmånen att få umgås med min lille sonson, snart två år. I torsdags kom jag hit. Då återknöt vi kontakten efter en månads uppehåll. Det blir lättare och lättare. Han känner igen mig, och vet att det är ”favu” som kommit.

Igår gick vi ut till Brunnsvikens badplats, en rejäl promenad. Vi gick är en halvsanning, jag gick och Stellan åkte i vagnen. Väl framme vid den lilla sandstranden, började vi med att baka sandkakor. Det går väldigt bra när sanden är blöt. Kakorna blir fina. Vi gjorde sjöstjärnor, krabbor, sköldpaddor och fiskar. När vi lekt färdigt var det dags att äta lunch, medhavd sallad och vatten.

På vägen tillbaka hemåt somnade Stellan. Då satte jag mig på Lindqvists konditori på Odengatan (på deras uteservering) och drack en kopp kaffe och åt en smaskig hallonpaj med mycket vaniljsås. Såsen var alldeles svartprickig av äkta vanilj, mums! På eftermiddagen gick vi en runda till lekparken på Sveavägen. Stellan gungade, åkte rutschkana och balanserade på rundlar som är sammanfogade med rep, som kan vara nog så besvärliga att hålla balansen på. Det blev en sen middag, grillning i parken, men med en så underbar kväll kändes det inte kul att sitta inne och äta. Därför blev det en alltför sen kväll för en liten man.

DSCF2154

Han var ändå uppe med tuppen idag. Förmiddagen tillbringade vi i Humlegårdsparken. Sen gick vi allihop ut till Djurgården för att äta lunch i Ulla Winblads trädgårdscafé. Jag åt en bakad potatis med skagenfyllning. Vanligtvis får jag en stor potatis med lite fyllning. Här fick jag en normalstor potatis med väldigt mycket fyllning, mycket mer fyllning än potatis. Det var dessutom mycket gott. Efteråt kaffe och mjukglass med färska jordgubbar för dem som ville ha. Jag orkade inte, varken kaffe eller glass!

På hemvägen handlade vi lite förnödenheter, shorts och badbyxor till Stellan. Jag känner att jag hade alltför dåliga skor för de långa promenaderna både igår och idag, och ändå har jag gympadojor med mig! Stellan och jag har ätit middag hemma för att komma i takt med tiden igen. De andra vuxna har gått ut. Jag läste Bröderna Grimms sagobok om Hans och Greta. Vilken förfärlig saga! Boken har Stellans pappa haft som liten. Jag kommer inte ihåg att sagorna kunde vara så rysliga. Barnen kan ju få mardrömmar för mindre. Stellan hade somnat innan jag kommit halvvägs i boken.

2 thoughts on “Omvända världen

Kommentera

