Marina av Carlos Ruiz Zafón

marina

Den här boken har jag läst klart. För mig blev det en medelbok, bra och lätt skriven men en overklig handling. Jag är inte mycket för spökhistorier. Boken handlar om en pojke, Oscar, som bor på en internatskola i Barcelona. En kväll när han är ute och går ser han ett hus som ser övergivet ut. Det är öppet, så han går in och får med sig en klocka när han går därifrån. Senare går han tillbaka med klockan, och inser att det bor människor i huset. En flicka, i samma ålder som Oscar, som heter Marina bor i huset tillsammans med sin pappa. Oscar och Marina ger sig ut på äventyr. Det händer en massa, massa overkliga saker. För mig är det allt konstigt och overkligt som drar ner mitt betyg.

Mina betyg är just mina upplevelser. Ingen annan kanske tycker samma som jag. Jag har läst Lena Anderssons bok Egenmäktigt förfarande. Det tyckte jag var en riktigt bra bok. Det är en kärlekshistoria, men all kärlek är inte bra kärlek. När kärlek blir till besatthet och förnedring, då är det inte bra, men likväl är det kärlek, från en part. Så nog är det egenmäktigt förfarande från den som förnedrar sig i kärlek. Nu vet jag att någon som läst boken, kanske på grund av mitt omdöme om boken, som mådde dåligt av att läsa den. Det tycker jag självfallet är tråkigt, att jag kanske fick en annan människa att må dåligt på grund av mitt omdöme.

Den underbara sommaren fortsätter att ge oss värme. Nu blir det kaffe och muffins tillsammans med en ny bok i skuggan under träden.

2 thoughts on “Marina av Carlos Ruiz Zafón

  1. Ah, om det är mig du menar som mådde dåligt av boken så var det verkligen inte ditt fel! Jag kunde ha avbrutit läsningen, men jag ville ju, som fler än du hade sagt/skrivit, att boken skulle vara bra. Min upplevelse är att den inte var bra, men det är ju min smak, bara.
    Jag tycker jag får bra lästips av dig och jag gillar att läsa böcker som jag kanske inte skulle ha valt annars. Nu ”kopplar jag av” med en deckare av Kristina Ohlsson. Lättsmält bladvändare i värmen!: P

    • Jag fick dåligt samvete, att jag ”lurat” dig att läsa boken, men vi kan ju inte alltid ha precis samma smak.
      Det låter härligt med en lättsmält bladvändare i värmen! Jag har också börjat på något lättläst, Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman.

Kommentera

