Vi är många som ser framåt

Ja, vi är många som ser framåt, som inser att det kommer en vinter. Vi stickar febrilt både vantar, sockar och mössor fastän det är 30 grader varmt och lite till. Jag är med i några sådana grupper, en sockgrupp, en vantgrupp och en garngrupp. Det är ständigt nya alster som visas upp, de flesta väldigt, väldigt fina. Det finns många duktiga kvinnor ute i vårt avlånga land. Jag har inte sett en enda kille som är med i någon av grupperna. Självklart finns det killar som stickar och virkar, men ingen som har något behov av att vara med i någon grupp, där vi berömmer varandra, tipsar och får goda råd.

Det är lugnt i området. Några jobbar fortfarande, andra har åkt till stranden eller är bortresta.

DSCF1978

DSCF1949

Jordgubbar har jag ätit nästan varje dag, men jag vet inte om mina smaklökar ändrats eller om jordgubbarna verkligen är så intetsägande i smaken. De smakar ingenting. Kanske beror det på att jag oftast äter dem som de är, utan något annat, grädde eller glass eller vad det nu kan tänkas vara. Har du fått tag på goda jordgubbar? Hur äter du helst dina jordgubbar?

CIMG0400

4 thoughts on “Vi är många som ser framåt

  1. Smart drag att ligga steget före och sticka vintervärmande plagg!!
    Jag köper Ulva-jordgubbar, för de är lokala och smakar riktig sommar… 😛

    • Dom jordgubbarna har jag inte tillgång till, men jag fick tag på närodlade på stan idag. Jag fick smaka så jag vet att dom är goda!
      Du skulle bara se vilka kreativa och duktiga kvinnor som knåpar i hemmen. En del stickar till hemlösa, andra stickar till släkten och någon enstaka stickar till sig själv.

      • Jag åt faktiskt gubbar från där du bor häromdan. Och kanske att de var lite mer smaklösa än de lokala… Men det beror nog på sorten, tror jag.

        Härligt med flitiga händer! 😛

  2. Jag tror att det beror både på sort och jorden som de växt i. I alla fall är det så med potatis, att jorden har väldigt stor betydelse för smaken. Kanske är det samma för jordgubbar.

Kommentera

