Cirkus, med eller utan djur?

Som barn vet jag att jag fick följa med på cirkus. Det har jag hört berättas. Jag satt i min mammas knä, och blev så exalterad att jag kissade i hennes knä, på hennes enfärgade dräktkjol! Det fanns säkert djur med på denna cirkus.

Ju äldre jag blivit desto mer tar jag avstånd från djur på cirkus. Det är inte djurens normala miljö, och djur ska inte behöva lära sig konster för att roa oss besökare. Låt djuren vara djur, och i sin egna miljö där de känner sig bekväma. Jag tänker också på besöket på Skansen bland djuren. Där går i alla fall djuren på stora områden så lika deras hemmiljö, om än inhägnade. De slipper göra konster. De får vara som de är.

Vi har cirkus i stan. Jag tror att det är sista dagen idag för denna cirkus, cirkus Schollini. Den har varit här en dryg vecka, och håller till bredvid 4H-gården. Jag går förbi där när jag går min morgonpromenad. Igår var det alldeles tyst. Idag tror jag det var en elefant som brölade. Elefanterna har varit inne i centrum och visats upp. Då passade de på att dricka ur en fontän på ett torg. Det vattnet var säkert lika rent som jordnötsskålarna på krogen!

I dagens blad läser jag att en hingst tagit sig ut från cirkusen, förstört ett staket i sin jakt på ston på 4H-gården. Han lyckades betäcka två ston innan de fick stopp på honom!

För min del får alla djur tas bort från cirkusarna. De hör inte hemma där. Vad tycker du?

CIMG0196

2 thoughts on “Cirkus, med eller utan djur?

Kommentera

