Morgonkaffe i soffan framför teven

Morgonkaffet brukar jag inta i soffan framför nyheterna på teven. Så även idag. Efter nyheterna kommer fem minuter sportnyheter och sen fem minuter lokalteve. Sporten började, inte med fotbollsVM som startar idag, utan med ishockey, i juni! Lokalteve visade en snutt från en pjäs som ännu inte haft premiär, men redan skapat mycket debatt. Pjäsen heter GlasJesus (Torsten Jansson) och handlar om Glasriket då Torsten Jansson kom som en frälsare. Igår släcktes den sista ugnen.

Jag är en slowstarter, och ännu värre i förkylningstider. Det är ögonsalva,hostmedicin, näsdroppar och värktablett som ska sköljas ner med lite äppelmust, före kaffet och mackan. Igår rensade jag i mina bilder, hittade många fina bilder på äppelblommor och senare på alla äpplen. Det var verkligen ett äppelår förra året. Jag har alltså fortfarande många liter äppelmust i gömmorna. Den är hållbar till oktober i år, så till dess ska jag väl ha hunnit dricka upp den. Det är läskande med ett kallt glas äppelmust.

DSCF1587

Igår lunchade jag med en trevlig tjej, som jag lärt känna genom min ene son. Vi åt lammfärshamburgare med chevrékräm och helstekt potatis. Förkylningen gjorde nog att jag inte riktigt kände alla smaker. Under lunchen pratade vi om trädgårdsmöbler, barn, boende, griskakor och vin. Jag fick då tips på ett vitt vin, som jag i väntan på min låda, köpte på vägen hem. Det är en Riesling som heter Künstler, 109 kronor. Namnam, sa hon på Systembolaget som jag bad om hjälp för att hitta flaskan, efter att ha skummat av hyllorna på egen hand.

Kan jag ha fått grisögon för att jag ätit griskaka? Det är i alla fall så mina ögon ser ut för tillfället.

lupiner

6 thoughts on “Morgonkaffe i soffan framför teven

  1. Griskakor är riktigt smarriga!! Alldeles för smarriga!! 😂 Tror inte att dom är lika farliga för ögonen som för volangen runt magen!! 😉
    Jag hade oxå en trevlig lunch med en mysig person!! ;-)) Alltid lika roligt att träffa dig!! & Tack för tipset om dom nya butikerna!!
    Hoppas att du har samma smak som biträdet ( & mig!!)
    Ha det gott!!
    Kram

    • Jag kunde i alla fall motstå griskakan när jag cyklade hem, den dagen! Du har säkert rätt, det är värre med volangen runt magen!
      Kul att visa butiker som jag gillar, och som även någon annan kan tycka är trevliga. Hoppas din mamma blev glad för presenten, och du för den härliga löparen i starka färger.
      Allt gott till dig! Kram

  2. Du har lite bättre karaktär än jag kan jag tänka!! Vilket ifs kanske inte är så svårt för min är lika med noll, när det gäller sötsaker!! 😉
    Jo mamma blev så nöjd med sin nya ”handarbetspåse”!!
    Löparen blir jättefin på bordet när det slutar regna!!
    Huset är nästan färdigmålat & fint!! Det ska bara målas på baksidan, inga fönster däråt. Sen ska det målas vitt en gång till, klart till midsommar!! 🙂
    Veckan efter ska det grävas i trädgården, nya rör av nått slag.
    Ha det gott & hoppas att vinet smakar!!
    Kram

    • Det kan vi nog klunsa om, vem som har sämst karaktär!
      Åh, så härligt med lite ordentligt arbete, måla och gräva. Färdigmålat hus till midsommar, det måste firas! Jag har en kanal i taket som ska målas, och som skulle målats för länge sedan, men jag kanske också ska sikta mot midsommar! Fick sista hantverkarfakturan på köket idag, och det var ingen kul läsning. Helt klart skulle jag blivit elektriker, när jag inte blev idrottsproffs av något slag!!
      Mina smaklökar är ännu inte normala så vinet finns hemma när det är så dags, men jag utgår från att det är väldigt gott.
      Kram, kram

Kommentera

