Är utsikten viktig?

Hittills har jag tyckt att jag bor bra. Jag är nöjd med vad jag utanför mina fönster. Åt ena hållet har jag en skola, som snart kommer att stå tom, inte så mycket att titta på, men det kunde varit värre. Åt andra hållet är det grönt, gräsmattor, träd och ännu mera grönt så långt ögat når. Det är en helt ok utsikt. Jag har inga hus att titta in i, och inga hus tittar in på mig.

CIMG0274

Under sommaren vore det trevligt med lite annan utsikt. Igår kväll fick jag ett sms från en tidigare kollega i Ludvika som bor vid Väsman. Hon satt på balkongen och slokade ihop med sina penséer, tittade på segelbåtarna som kom förbi och drack med kall cider med isbitar i. Då kände jag, att så hade jag också velat sitta, i stället för att halvligga i min soffa. Under kvällen pratade jag med en annan tidigare kollega, som varit ute på resa, och hamnat i tågkaoset. Hon bor numera långt uppe i landet. Vid tågbytet i Gävle blev det stopp. Där fick hon och maken bli hämtade av dottern, för vidare färd till Stockholm.

Det fanns en tid då jag bodde med utsikt över sundet. Vi hade klippt häcken lite lägre precis där vi kunde titta ut. Det var fint. Visst, jag har inte långt till strandkanten, så jag kunde lätt ta ett kvällsdopp. Ett kvällsdopp som är så härligt. Det är ljummet i vattnet och stilla.

Det klart, fick jag välja, skulle jag välja bort skolan till förmån för utsikt över vatten! Jag är nöjd som jag har det, även om det alltid kan bli bättre. Det kunde varit betydligt sämre.

DSCF1760

I veckan väntar jag hem leverans av vin. Fantastiskt! Lådan kommer ända hem till dörren. Ett företag har plockat ihop en midsommarlåda med tolv flaskor vin. Det är bra viner som det ska bli kul att prova. Jag kanske inte tycker de är bra. Min smak kanske inte är som de som har kunskapen om vinerna. Ofta när jag ska köpa vin letar jag bland hyllorna, gärna kravmärkta viner och vita, fruktiga och krispiga. Det är en spännande vecka.

Sista surdegen är klar. Det mesta rullar på. Förkylningen kan ge sig iväg. Fick tips igår om att i förväg preparera mig med Esberitox före nästa besök hos Stellan. Någon barnläkare har tydligen rekommenderat detta. Det ska jag absolut prova, för det är eländigt med dessa kraftiga förkylningar efter varje besök i Stockholm.

2 thoughts on “Är utsikten viktig?

  1. Utsikten är väl inte livsviktig, men det vore ju inte fel att ha nåt fint att titta på. Från min balkong ser jag ut över en bakgård med gräsmatta och träd samt uteplatser. Och en stor tennisbana. Tyvärr är jag inte så intresserad av tennis och det är mest basketbollsdunkande som hörs därifrån…

    Vinlådan vill jag veta mer om och ser fram emot en presentation – och en recension – av innehållet! 😛

    • Det är väl inte precis utsikten som avgör om jag väljer det eller det boendet, men visst, det förhöjer nöjet att det är skaplig utsikt. Sen brukar jag alltid säga, jag kan inte få allt, det gäller även utsikter!
      Absolut ska jag berätta om lådan när den kommer, och dess innehåll, även om det dröjer mellan de olika flaskorna!

Kommentera

