Sol och regn, sol och regn…

Det kom en rejäl skur på förmiddagen. När jag trodde det slutat regna gick jag ut. Det hade inte alls slutat regna. Efter att ha läst ut en bok, som jag läst tidigare, gjorde jag ett nytt försök att gå ut utan att det regnade på mig. Nu gick det bra. Hela tiden jag var ute var det uppehåll. Sen har det kommit en störtskur, lite solsken och just nu småregnar det, nästan samtidigt som solen lyser på håll. Det är i det här vädret vi kan få se regnbågar.

DSCF1760

Tidigare grannar, som visade sig vara värsta skvallerkärringarna, båda två, hade nog ätit glosoppa när vi sågs på ett kondis. Mannen och jag har varit klasskamrater. Då kunde jag aldrig tro att han skulle bli en ”kärring”. Jag var på kondis med min son, och jag blev fullkomligt uttittad. Det kanske inte alls var mig de tittade på, men det kändes som om båda två, i stället för att prata med varandra, stirrade på mig!

Jag var med en väninna, först i en butik som heter Smakglädje och sen i tebutiken. Det var Albyosten jag var på jakt efter i smakglädjebutiken, men den var slut för dagen. I tebutiken passade jag på att köpa Fairtrademärkt te för 64 kr hektot! Jag köpte bara ett halvt hekto, och det var bra det, för det var inte gott. Det smakade som om det vore rökt, vilket det inte var. Det skulle ha smak av hallon, men det kände jag inte.

Det blir ytterligare några jobbiga dagar innan den nya vägen är farbar.

Imorgon kväll ska Lars Lerin vara med i Babel. Han ska prata om sin nya bok Naturlära. Han berättar att han ibland låtsas att han är en marsmänniska som är ute och går. Då ser de små röda stugorna mycket spännande ut. Jag ska försöka komma ihåg att titta på programmet.

fler irisar

4 thoughts on “Sol och regn, sol och regn…

  1. Precis sånt väder hade vi igår – både här i Uppsala och där jag jobbar! Men jag såg inga fina regnbågar, tyvärr.

    Folk som glor kan man bli fullständigt galen på! När Anna och jag var på födelsedagsmiddag blev vi fullständigt uttittade av ett par, främst kvinnan. Precis som dem du såg, pratade de inte med varandra utan glodde bara på oss. Och några till. Oförskämt, tycker jag, och tänkte nästan visa röven för att få se vad som hände. Men till skillnad från andra kan jag behärska mig. Ibland.

    Lars Lerin är underbar! Tack för att du påminde mig, ska kanske se på Babel för en gångs skull!

    • Har vi riktig tur kan vi se dubbla regnbågar!
      Ja, det är verkligen oförskämt att sätta sig och glo på någon eller några. Det kan ju inte var därför de går på restaurang eller kondis, för att glo på andra. Då kan de sätta sig på en trottoarservering för att se på människor som flanerar förbi. Jag är också väluppfostrad, och kan behärska mig, även om jag knyter näven i fickan!
      En tavla av Lars Lerin vore inte fel!

      • Jag kan också tycka att det är kul att ”titta på folk”, men jag GLOR inte liksom. Ibland kan man ju bara njuta av att sitta och se på till exempel gatulivet. Men inte glo. En viss skillnad.
        Ja du… Hörde du honom när han sommarpratade för ett par år sen? Fantastisk!

  2. Visst är det stor skillnad på att titta och att glo, glo är fult! Titta på strömmen av människor kan däremot vara trevligt, gärna med något gott att dricka till.
    Nej, jag hörde inte Lerin sommarprata, men jag såg programmet om honom och hans liv, när den blivande maken kom hit och när de gifte sig.

Kommentera

