Ute och cyklar i stilla veckan

I natt har det varit frost. Bilarnas rutor var alldeles vita när jag steg upp i morse. Sen har det varit en helt underbar dag, soligt hela dagen och ingen vind. Suveränt! Jag har cyklar än hit, än dit, för att uträtta ärenden.
1. Först cyklade jag till kakelbutiken där jag beställt mitt kökskakel. Nu är det klart för firman som ska sätta kaklet att hämta det.
2. Till sjukhuset för att besöka en patient och lämna ett påskägg med godis.
3. Nästa stopp var biblioteket där jag lämnade två böcker, Jag heter inte Miriam och Femtio nyanser av frihet. Den första var mycket bra, den andra läste jag inte klart. Det var sex på varenda sida och inte bara en gång utan ungefär som kaniner, inget för mig.
4. Butiken där jag brukar köpa byxor har denna veckan 25 procent. Då passar jag på, köper samma modell varje gång men i olika nyanser, och idag till och med en storlek mindre. Det blev en ljus jeansfärg i blått.
5. Skatteverket, var har ni gjort av bolagsdeklarationerna? Som vanligt var det långa köer, och väldigt många pratade annat språk än svenska. Jag hade en enkel fråga, och tjejen i luckan visste inte varför jag inte fått deklarationerna. Hon skulle trycka ut deklarationer åt mig i flera exemplar. Under tiden, och efter samtal med en kollega bakom en annan disk, kom de fram till att troligen är det ändrat från i år att bolag med räkenskapsår 31 december inte skulle behöva deklarera förrän till 1 juli och att vi därför inte skulle få våra deklarationer förrän i mitten av maj. Det stod inte att läsa någonstans, utan bara något som någon hört! Men hallå, hur ska då jag veta? Nu fick jag deklarationer, så jag är nöjd.
6. Cyklade vidare till ett postombud, skulle skicka ett brev till Finland, och visste varken vikt eller porto, så därför till ett ställe med tabell och våg. Från 1 april är det nya porton, ett vanligt kort kostar numera 7 kronor att skicka inom Sverige och ett brev får väga ända upp till 50 gram, vilket är en klar förbättring mot tidigare. Mitt brev har åkt iväg till Finland, under 50 gram, för 14 kronor.
7. In i en matbutik efter lite förnödenheter.
8. Hem och göra lunch, kycklingköttbullar och potatissallad, apelsin och ett stort glas vatten.
9. Till second hand-butiken som bara har öppet onsdagar och lördagar för att leta efter ett nytt matbord. För dagen fanns inget som passade i storlek eller skick.
10. Nästa stopp blev blomsterbutiken där jag tankade lite kryddväxter, ranunkler och fyra lavendelplantor till min kommande rosengång.
11. Nu var jag kaffesugen och stannade vid Pressbyrån för en mugg kaffe och en bulle.
12. Slutstation, kollo, där jag drack mitt kaffe och njöt av fågelsången i solen. Sen planterade jag mina nya växter och plockade lite ogräs här och där. Jag kunde konstatera att min frösådda blomkål börjar sticka upp ur sina små lådor. Det ska bli spännande att se om jag lyckas hela vägen, ända till ett blomkålshuvud.

Jag känner mig nöjd med dagen, till och med dagens post gjorde mig på bra humör.

DSCF1983

forsythia

Kommentera

