Gräsklippningen igång

Hej och hå, så var då gräset klippt för första gången i år. Det är mycket mossa, väldigt mycket mossa. Säkert beror det till viss del på att solen inte riktigt kommit in genom grenverket bland äppelträden, och att det inte gödslats tillräckligt. En bit av gräsmattan som i stort sett bara är mossa har mest skugga, så det är inte mycket att göra åt den. Kanske kan jag sätta några buskar som trivs i skugga. Idag är inget undantag, det kom en ordentlig regnskur när jag klippte. Jag kunde inte bli mer än blöt så det var bara att klippa på. Sa jag att jag körde med handjagaren. Det gör jag för miljön, och för motionen, även om det känns i nacken och axlarna. Det gör i alla fall säkert mer nytta än skada.

En granne var där. Han hade precis klippt klart när jag kom. De har mycket mer gräs än vad jag har, för han räfsade ihop gräsklipp som han la i en kompostlåda. För min del skulle det inte bli mycket klipp att lägga i någon låda.

Lite smolk i glädjebägaren blev det när jag såg taket i förrådet. Takpappen blåste av under en av höststormarna och sen blev det inte tätt. Nu får jag fråga någon hur jag kan rätta till det.

DSCF2050

2 thoughts on “Gräsklippningen igång

  1. Det låter så underbart härligt med din stuga och det tillhörande trädgårdsarbetet! Hoppas bara att du hittar en smidig lösning med det otäta förrådstaket.

    • Hoppas det blir så bra väder i påsk som det kan bli. Då får jag resa stegen och kolla. Det är gratis terapi att vara ute på kollo, eller egentligen inte eftersom alla betalar en årsavgift på närmare tre tusen kronor, men väl värda pengar, om du frågar mig. Jag tror du trivs ute på den kollo som Annas mamma har. Det är ett lugn som inte kan beskrivas utan måste upplevas.

Kommentera

