Sol ute, sol inne, sol i sinne

Ja, solen skiner idag, men det är inte så varmt. På nätterna har det varit frost. Bilrutorna är vita när jag går upp på morgonen för att brygga mitt kaffe. Då är klockan runt halv sju. Sen är det byte på bilar. Iväg far de som bor i området och som ska jobba. De nya bilarna som kommer jobbar på skolan.

Byte av elleverantör både här hemma och på kollo är fixat. Det är ännu för tidigt att se om det blir bra, bättre eller kanske sämre! I alla fall är det värt att testa eftersom min insats är minimal. Det nya bolaget skötte all pappersexercis med det gamla och hutlöst dyra bolaget, Kalmar energi.

Planteringsjord ska jag fylla cykelkorgen med idag. Mina pelargonskott behöver planteras om, från pyttekruka till en riktig kruka. Även de penséer som jag jordslagit ute på kollo ska i krukor. Det är passande väder för det idag.

På väg till eller från stan ska jag gå in på bibblan, lämna lästa böcker och hämta beställda böcker, två nya böcker. Det är Majgull Axelssons bok Jag heter inte Miriam och Marika Kings bok Projekt längtan.

Jag har precis läst ut Khaled Hosseinis bok Och bergen svarade. Han har även skrivit böckerna Flyga drake och Tusen strålande solar. Jag har läst alla tre och tycker att den första var den bästa. Den här tredje boken lyckades inte fånga mitt intresse även om det är en hjärtslitande familjesaga om föräldrar och barn, om bröder och systrar som älskar, sårar, förråder och ger sitt liv för varandra.

För tillfället håller jag på med Femtio nyanser av frihet av E L James. Det är den tredje boken i trilogin som blivit ett fenomen världen över. Jag har inte läst de två första men jag antar att innehållet är detsamma i alla böckerna, sex! Det är sex på alla håll och kanter, i alla miljöer och vid alla tillfällen. Inte så spännande och ganska tröttsamt att bara läsa om detta sida upp och sida ner. Jag har läst 168 sidor och boken är på drygt 600 sidor. Det är inte säkert att jag läser hela boken.

Däremot ska jag idag möta en läsvärd författare, Barbro Lindgren. Hon finns i en bokhandel i stan mitt på dagen. Då kan vi få böcker signerade eller bara gratulera till Almapriset. Barbro Lindgren lever, som jag förstått det, ett rofyllt och stilla liv på sin lantgård på Öland tillsammans med sin hund.

DSCF2031

2 thoughts on “Sol ute, sol inne, sol i sinne

  1. Majgull Axelssons bok ligger här hemma och väntar på att bli läst. Köpte den för ett presentkort jag fick från mitt fack för att jag hade värvat en medlem! Det blev en hel krona över, för Akademibokhandeln hade extrapris på boken förra fredagen! 😛

    Tusen strålande solar fick jag låna av en kompis i höstas. Den var jättebra, tyckte jag.

    • Majgull Axelssons bok ligger också i min läshög, men får vänta. Jag kastade mig över Marika Kings bok Projekt längtan. Jag gillar den också. Hennes första läste jag också rakt igenom. Det är lite olika med böcker, i vilken sinnesstämning jag är för att läsa en viss typ av bok. ibland blir det bra, och ibland skulle jag valt en annan bok. Så var det kanske med Och bergen svarade.

Kommentera

