Kladdkakebak

Idag blir det kladdkakebak på mörk choklad, givetvis rättvisemärkt choklad. Först smälter jag lite smör och sen lägger i chokladen, som får smälta i samma bytta. Två ägg, lite socker, mjöl och vaniljsocker ska också i samma bunke. Alltsammans i bunken ska ner i en smord och bröad form. Skjuts in i ugnen på sådär 200 grader i knappt tjugo minuter. Då är kakan precis lagom kladdig och smaskig att äta, med eller utan grädde eller annat tillbehör. För att lyxa till det lite extra blir det också färska jordgubbar från Spanien. Det är meningen att jag ska bli bjuden på förrätt och huvudrätt och själv bara stå för desserten.

fina blommor

Jag har satt en massa sticklingar av pelargoner. När jag var hos en väninna fick jag några från hennes rosenpelargon, och så har jag knipsat från mina egna pelargoner. Det börjar bli dags att sätta dem i nya, lite större krukor. Fröpåsarna som ska till kollo får ligga till sig en aning, men snart blir det sådd även där ute.

Härlig lördag till alla snälla läsare, vänner och bekanta!

2 thoughts on “Kladdkakebak

Kommentera

