Inneväder

Sicket väder det blev idag! Det blåser, det regnar och det är inte mer än fem grader varmt. Jag vill helt enkelt inte gå ut. Ändå blev det en tur över sundet till min frissa. Tiden var beställd vid förra besöket. Det är lugnt och tyst, frisören jobbar med mitt hår, klipper och skär, och till slut borstar hon och blåser. Vips så såg jag mycket piggare ut! Hon fick kämpa för att få till mina lockar idag. Min långdragna förkylning har även satt sina spår i håret på så sätt att det tappat spänsten en aning.

Självklart har jag ätit våfflor idag. Det är gott men väldigt mäktigt. Som vanligt blandar jag grädden med crème fraiche, för att den inte ska vara så fet och jolmig. Till det blev det hallonsylt, traditionellt och lite lagom trist.

Jag har läst två böcker den senaste veckan. Först var det Lena Anderssons ”Slutspelat”. Hon skriver så bra, så hon kan skriva om vad som helst och jag har behållning av det. Jag ska absolut leta reda på hennes andra böcker också. Slutspelat handlar om den beryktade terroristledaren Vladimir Ibn Nilad, som byter vistelseort och hamnar i Tensta i nordvästra Stockholm med mannar och fruar, där han planerar sitt nästa dåd. Hela världen måste förintas så att de rättrogna äntligen kan inträda i Paradiset. Men i ett svagt ögonblick ser han en pjäs på Stockholms stadsteater och möter där Kristina, prostituerad på nätterna och autodidakt intellektuell på dagarna.

Nästa bok är en bok som heter ”Analfabeten som kunde räkna” av Jonas Jonasson. Boken är lång och kunde med fördel kortats mer minst 100 sidor. Författaren måste använt all sin fantasi för att få till alla dråpliga scener, händelser och skeenden i boken. Boken handlar om Nombeko Mayeki och hennes resa genom livet. Ödet för henne bort från Soweto, till en odräglig ingenjör, till två väldigt lika och olika bröder, till tre kinesiskta flickor med vacklande omdöme, till möten med både agenter och presidenter, och till ett tungt problem, ett flera megaton tungt problem.

Allt hänger ihop men är så overkligt så det blir komiskt. Det är humor i boken. Den är lättläst, men som sagt, alldeles för lång.

DSCF2016

2 thoughts on “Inneväder

  1. Här var det hyfsat väder igår och våfflor serverades på kvällen – med hjortronsylt (jag har exklusiv smak). I morse var det snöblandat. Sktiväder! Tur att jag kan vara inne större delen av den här veckan.
    Bok nummer ett låter klart intressant, nummer två, inte. De fina blommorna på slutet njuter jag av till 100 procent.

    • Hjortronsylt är fantastiskt gott. Det får det bli till nästa omgång våfflor.
      Snöblandad nederbörd vill vi inte ha. Här blev det bättre väder än vad de spått. De får så gärna ha fel, när det är åt det hållet, att det blir bättre väder än vad prognosen sagt.
      Blommor är njutbara i alla former.

Kommentera

