Februarisöndag med vårväder

Det har varit ljuvligt, underbart och soligt vårväder hela dagen, om än lite i blåsigaste laget. I lä var det bara så härligt, härligt. Promenader blev det både till kollo och till ett matställe på andra sidan bron. Jag har inte gått över bron till Öland om någon trodde det, det är förbjudet dessutom. Jag hör när bilarna susar förbi på E22an. För att komma över den finns en gång- och cykelbro, till ett stort köpcentrum där jag kan köpa i princip allting.

DSCF1981

DSCF1982

DSCF1983

Av bara farten blev två par gröna strumpor klara, ett par i storlek 26-28 och ett par i storlek 29-31. De små vintergäcken är så fina i den lilla, lilla gräddkannan.

Nu har jag fått tag på en bok av Anne B Ragde som heter ”Vila på gröna Ängar”. Jag fick boken av en snäll väninna. Boken handlar om Torunns tillvaro som fullständigt vänts upp och ner efter faderns plötsliga död på släktgården Neshov. Ett stall fullt med grisar att sköta om, ett gammalt nedgånget hus, tre aningen udda släktingar och så en extraarbetare som hoppfullt uppvaktar henne. Kan storstadsflickan från Oslo hantera denna oväntade utveckling av livet? Vill hon?

De andra i familjen Neshov är upptagna av egna nya livsprojekt och har inte tid för gården. Äldste farbrodern Margido är begravningsentreprenör och håller just på att utvidga sin verksamhet och den yngre farbrodern Erlend och hans partner väntar barn tillsammans med två kvinnor. Så kommer sommaren och familjen samlas åter på Neshov. Torunn har ett beslut att fatta som kommer att påverka allas framtidsplaner.

Jag har inte kommit så långt i boken men den är mycket intressant så här långt.

6 thoughts on “Februarisöndag med vårväder

  1. Hej. Den bok du läser är tredje delen i en serie. Den gick på tv för ett par år sedan och var så bra. Lycka till med din läsning och leta gärna redan på de andra två. En heter Berlinerpopplarna och del två Eremitkräftorna.

    • Jag vet att det är den tredje boken i en serie, och jag har läst de andra två, men inte sett serien på teve. Det är länge sedan jag läste de andra två, så personerna har lite fallit i glömska. Mina surdegsbullar jäser nu, och då passar jag på att läsa.

  2. Vad bra att du visste det. Är ju inte alltid så kul att upptäcka att man missat böcker. Var med i bokklubben på Dillbergs för ett par år sedan och läste då Marianne Cedervall. Det visade sig vara andra boken så när jag sedan läste första så visste jag ju egentligen lite för mycket men jag gillade den ändå. Håller nu på att rosta musli och ska sen laga ett par matlådor. Hoppas bullarna blev bra-

    • Så kan det vara, att vi missar en bra bok. Risken ökar ju när det är en serie böcker, att vi inte läser dem i ordning. Då kan det vara bättre med fristående böcker med samma personer. Det var inte länge sedan som jag gjorde egen müsli, enkelt och gott, och olika varje gång, om jag vill. Mina bullar blev bra, ikväll utan aprikoser, bara linfrö, solroskärnor och pumpakärnor.

Kommentera

