Gamla golv och nytt golv

I köket hade jag två lager plastmatta. Mellan köket och vardagsrummet hade jag en bred list i trä. Parketten i vardagsrummet har sett sina bästa dagar. Det gamla golvet är borta från söder och en bit norrut. Så får det bli, en bit i taget. Avsikten är att det ska bli samma golv i både kök och vardagsrum utan någon markering var det ena börjar och det andra slutar. De gamla köksmattorna liksom min gamla säng är nu på återvinningen, dvs de ska brännas.

DSCF1958DSCF1959

Det gamla golvet går i gult medan det nya är mattare och mörkare. Jag tycker om det.

För övrigt blir det ett flyttande fram och tillbaka, mest med böcker, för jag har väldigt, väldigt många böcker. Jag är HamsterTaikon. Jag samlar och jag har flyttat runt. Mina böcker har varit med på alla flyttar. Nu ska de flytta till Stockholm. Sonen vill ha böckerna. Det får han så gärna. Jag har ändå tröttnat på dem. Kanske sparar jag några favoriter, som jag kan tänkas läsa om. Som jag har burit och kånkat på alla dessa böcker, flytt efter flytt.

Mellan varven med golven har jag ägnat mig åt sömnad. Jag hade en tröja med polokrage, men jag gillar inte att ha något i halsen, så polokragen klipptes av och halskanten veks ner och syddes till. En sidentunika hade långa sladdriga ärmar som bara slängde omkring. Tyget är så hals så jag lyckades aldrig kavla upp ärmarna utan att de rullade ner igen. Nu klippte jag helt sonika av ärmarna vid armbågen, kastade runt den fransiga kanten och sydde upp med dubbelt tyg. Nu kan jag använda båda plaggen och trivas, utan att köpa nytt.

6 thoughts on “Gamla golv och nytt golv

  1. Hej Har jag fattat rätt då jag fått för mig att du lägger golvet själv………eller är jag ute och simmar…..
    om så är är de strongt av dig att göra detta själv. Det blir nog väldigt fint då det blir klart.Idag har solen skinit hela dagen fast det är fortfarande kyligt i vinden.Det kände jag på min runda runt ön.Lustigt har gjort precis som du men en svart polotröja som var trång i halsen.Den blev bra som kraglös och jag kan använda den igen. ja allting lunkar på och snart är det riktigt vårligt ute.Böcker är det svårt att göra sig av med även om man måste ibland.

    • Du simmar säkert runt ön, inte kan jag lägga golv alldeles själv. Jag är hjälpreda, och knappt det. Jag tyckte det var härligt vårväder idag. Visst är det bra med återbruk, att använda gamla grejer på nytt sätt. Det är med böcker som med allt annat, när den mentala biten är med, då är det inga problem att göra sig av med det. Jag har i alla år pysslat med mina böcker men nu är det nog. Det får bli lite mer luft i rummen.

Kommentera

