Att vara vältränad

Den som är vältränad har större chans att stå emot när sjukdomen drabbar. Någon i min närhet har cancer. H*n fick tidigt frågan om h*n motionerade. Läkaren menade att det absolut var till h*ns fördel att vara vältränad.

När jag jobbade på kontor satt många med handledsskydd och alla möjliga skydd, även unga personer. Jag trodde då, och tror fortfarande, att en kropp som tränas kommer inte att behöva några skydd, eller i alla fall betydligt färre skydd än den som inte tränar. Vår kropp är gjord för arbete, att använda musklerna. Med dagens stillasittande arbete för de allra flesta, kräver det av oss, att vi själva ser till att alla muskler får jobba. Alla arbetsplatser tillhandhåller friskvårdstimme eller annan möjlighet till att träna en liten del på arbetstid. Det finns också möjlighet att till viss del få träningskort eller liknande betalda av arbetsgivaren.

DSCF1587

DSCF1314

Plocka äpplen och annat trädgårdsarbete är också motion.

Ofta kan jag läsa att en halvtimme om dagen räcker som vardagsmotion. Det blir det snabbt även om det blir tio minuter åt gången. Alla som kan röra sig skapligt klarar det. Sen finns det givetvis avvikelser. Själv är jag väldigt försiktig med att träna när jag är förkyld. För tillfället har jag en jobbig rethosta. Det är jag inte ensam om. Jag mötte G, som ibland passar min katt när jag är bortrest, som berättade att både hon och maken har hostat i flera veckor. Med träning tror jag även att det går att hålla ansträngningsinkontinensen borta. Det kan vara värt några minuter om dagen för att slippa vara rädd för att hosta.

Tips mot rethosta: varmt, men inte kokande vatten blandat med honung och ingefära (själv lägger jag till citron).

2 thoughts on “Att vara vältränad

  1. Håller med dig ,självklart är det så att vi mår bättre av att röra oss och ju bättre vi mår destumer kan vi stå emot sjukdom precis som du skriver.Skall strax gåigång med min örunda och samtidigt vittja postlådan. Idag är det -3° och blåsigt så det är väl det dubbla.På med skidoverallen så skall det väl gå bra.Ha de´

    • Det låter alltid så härligt med örunda, men kan vara förfärligt blåsigt. Det är ju liksom inget som tar emot. Kläder i lager på lager brukar bli bra. Då klarar vi alla väder. Här daler det ner vita flingor idag, vackert. Du har väl broddar, för det kan vara väldigt halt men det vet du som är barnfödd där ute på ön.

Kommentera

