Årets sista dag

vackert träd

För årstiden är det väldigt varmt. Fåglarna tror att det är vår, liksom alla växter som knoppas och som kommer att bli så besvikna när kylan kommer och snön vräker ner. Ett nyår firade jag i Paris. Där var det åtta plusgrader. Jag tyckte det var väldigt ljummet. Nu är det samma här, ur led är vädret!

Det kommer att bli årets sista promenad innan förberedelserna inför kvällens knytkalas sätter igång. Päronen kokade jag igår kväll. De står nu och gottar sig i konjaken. Jag minns ett annat nyår, då jag bodde på Öland, och två väninnor skulle komma. Vi skulle göra varsin rätt av de tre. Vädret var inte det bästa, snudd på snöstorm. De två väninnorna valde att fira säkert i stan och jag fick fira på egen hand i min lilla stuga på landet med bara en rätt. Väninnorna hade i alla fall två rätter. Jag kan ju säga att en av dem har jag inte träffat därefter. Den andra träffar jag men alltmer sporadiskt. Ibland blir det så, vi utvecklas åt olika håll, får andra intressen, annat som är viktigare än att hålla just den relationen vid liv.

ros

I nyordslistan finns ordet carpa, som betyder att man ska passa på att njuta när tillfälle ges. Det är säkert ett ord som de flesta kan ta till sig, och gilla. Som nyårslöfte lovar jag att carpa mer, vardagsgnälla mindre och tänka oftare på hur tacksam jag är, för livet och för min familj.

kärlek

GOTT NYTT ÅR!

13 thoughts on “Årets sista dag

  1. Gott Nytt År på dig och de dina,Hoppas rätterna blir flera i år.barnbarnen kommer så vi blir hela familjen.Skall strax ta årets sista promenad runt ön i halvmulet väder men för närvarande inget regn.Underligt väder.Ha de Kram AnneMarie

    • Jodå, det blir mer än päron i år. Trevligt med hela familjen samlad. Jag har gått min promenad i ljummet väder, fodrad parkas var alldeles för varmt! Fuktigt väder men uppehåll här också. Jag önskar er en härlig kväll! Kram

      • Ha en riktigt skön kväll & Gott Nytt År!!
        Jag hade räknat med att jobba imorgon, men fick en ”glad” överraskning när det inte var min tur!! 😉
        Blir en lugn kväll med mkt mat & några vänner!!
        Några turer till stallet för att kolla till hästarna under fyrverkerierna!!
        Kram

  2. Gott nytt år Elisabeth!Päron i konjak låter gott, är det kollopäron? Vi ska fira med goda vänner som alltid lyckas med maten, härligt att bara lata sig i dag och sen bli serverad, men det är en väldigt bra ide att dela upp bestyren och göra lite var, då blir det inte så jobbigt att träffas och det är ju det som är meningen.2014 får vi försöka att träffas lite mer, det är ju så trevligt när det väl blir av.Ett riktigt gott nytt år tillönskas dig!

    • Tyvärr fick vi såga ner päronträdet också. Det var angripet av något, så nu är bara stubben kvar. Det är därför köpepäron som ligger och drar sig i konjaken. Det låter gott att gå bort och bli serverad god mat i glad vänners lag. Det är ett bra koncept att göra lite var, för alla blir delaktiga och ingen behöver jobba jättemycket. Vi får satsa så fler tillfällen att träffas under 2014. Redan i januari kommer det att bli ett första försök att få till en gemensam aktivitet, fundera på när ungefär. Gott Nytt År till dig och familjen från mig.

  3. Vilken trevlig överraskning, att vara ledig när du trodde du skulle jobba!
    Låter som en bra nyårsafton, mat och vänner.
    Det är ett elände för djuren med alla smällare!
    Gott Nytt År!
    Vi ses snart! Kram

    • Ja smällare är ett otyg!! Känns så onödigt!! Hästarna var på helspänn men ändå hyfsat lugna. Dom fick lite extra godis för att ha nått annat att styra med. Stallet var tänt så då blir ju ” blixtarna ” inte så tydliga.
      Det är ju många andra djur som har det mkt värre!! 😦
      Ja!! Ses snart!!
      Kram

      • Avledning är ett knep som både människor och djur nappar på!! Så smart att ha tänt i stallet och därmed dämpa ”blixtarna”. Läste i tidningen om en familj som åkte ut på Alvaret, långt från allting, för att hunden skulle slippa bli stressad av alla smällare. De värsta smällarna blir ju nu förbjudna, tack och lov!
        Hör av dig när du ska neråt!
        Kram

  4. God fortsättning på nya året! Vi glömde äta våra päron igår, så vi får tvinga i oss dem idag på nyårsdagen i stället *den som spar hon har* 😉

  5. Jag är glad att du berättade om päronen, annars hade jag inte kommit på att jag kunde koka dem och lägga dem i konjak. Mina päron är slut, och ni har era kvar, smaskens när ni än äter dem.

Kommentera

