Nu har jag gjort bort mig-igen!

Rubriken kunde också blivit ”jakten på hela nejlikor”, men det är fler som njuter av när jag gör bort mig, så det bjuder jag på. Jag är snäll, det är ju jul. Sömnen och jag är inte alltid överens om när jag ska sova och när jag ska vara vaken. Efternatten var jag vaken, var uppe och satte klockan på väckning sju, och sov som en stock när klockan ringde. Jag var förmodligen inte riktigt vaken när jag gav mig iväg för att handla, tidigt innan hela butiken skulle vara full av hysteriska människor. När jag kommer till butiken och parkerar får jag inte ur nyckeln ur låset på min lånade bil. Jag startade och försökte igen, samma resultat flera gånger. Vad gör jag då? Jo, jag kör till bilaffären där bilen är köpt och ser förmodligen desperat ut för killen i luckan gick ut i verkstaden och kom tillbaka med en kille som skulle titta på bilen och dess nyckel. Han satte sig i bilen, vred på något sätt och vips var nyckeln ute. Jomen, visst, det är ju en sån bil där bilen ska stannas i backläge!! Då är det inga problem. Det funkar hur bra som helst. Killen fick säkert något att berätta i fikarummet om den virriga tanten som inte fick ur nyckeln. Ridå!

Åter till butik ett. Det hade redan hunnit bli en massa folk som körde med sina vagnar som om det vore pansarfordon. Jag rafsade åt mig vad som stod på lappen, åtminstone det mesta av det. Fort ut, och jag tror inte jag gjorde bort mig där. På vägen hem in i butik två för frukt och grönt. Det förlöpte också utan mankemang. I butik tre startade den desperata jakten på hela nejlikor eftersom jag inte hittade några i varken butik ett eller butik två. Där det skulle finnas hela nejlikor fanns det malda nejlikor, massor av påsar med malda nejlikor. En annan dam skulle ha samma sak. Hon var i sin tredje eller fjärde butik i samma ärende. Jag haffade en tjej i tomteluva och frågade om det möjligen fanns på lagret. Hon skulle gå och titta, kom tillbaka och sa:”nej, tyvärr, de är slut”! Då hade jag hunnit titta mig omkring och upptäckt en låda på översta hyllan. I den fanns tre påsar med hela nejlikor. Jag tog en och såg mig om efter den andra jagande damen. Henne hittade jag i mjölkkylen. Hon fick veta att det fanns två påsar om hon skyndade sig.

Några av nejlikorna är nu instuckna i en apelsin som jag knutit rött snöre om och satt fast alltihop med ett häftstift. Det doftar jul!

DSCF1890

2 thoughts on “Nu har jag gjort bort mig-igen!

    • Alldeles riktigt! Inte nog med det. På panelen stod det något senare ”byt batteri i fjärrkontrollen”, dvs i nyckeln. Det blev en ny runda till bilaffären, samma kille i luckan (han tittade väldigt skeptiskt på mig när jag kom), men fixade snabbt ett nytt batteri för 55 kronor. Puh!

Kommentera

