Torgvantar på gång

DSCF1821

Så här ser de påbörjade torgvantarna ut, lite längre än vanliga vantar. Färgen är kanske inte vinröd utan mer åt lilahållet, som ett blåaktigt vin ungefär. Färgen passar till väldigt mycket, men kanske att svart, grått och blått allra bäst.

Idag inleds raden av julmarknader. I lasarettsparken är dagens julmarknad. Jag har varit med där några gånger men valde i år att boka av min plats. Det finns flera skäl till det. Ett av skälen är att det är en vecka före barnbidrag och pension, en vecka då många behöver alla sina pengar till livets väsentligheter såsom till exempel mat. Den som jobbar och aldrig funderat i dessa banor inser inte att det faktiskt ligger något i mitt påstående. Jag har själv sett det under tiden jag var delägare i en butik. Det var då jag insåg att alla människor faktiskt inte har ”russelpengar” veckan före utbetalning.

Hoppas det blir en bra dag för alla där ute i parken. Jag skulle köpt en ny kaninsvans till Alice. Den förra slurpade dammsugaren i sig, men det får bli en annan gång. I går köpte jag henne en ny sorts godis, pyttesmå kolor (ser ut så inlindade som de är i blankt papper) som kostade en krona styck, så hon får bara en om dagen.

CIMG0194

4 thoughts on “Torgvantar på gång

  1. Ja det var rätt mycket folk på marknaden. Tittade efter dig. Lite kyligt men det var ju uppehåll och det gjorde nog sitt till. Hittade några käcka vättar/tomtar gjorda i betong. Håller med dig om att veckan innan barnbidrag kan vara mycket tight och att utrymme för ”russelpengar” inte finns.

    • Kul att det var bra med folk på marknaden, och att du hittade något kul, en ny vätte/tomte varje jul är ett måste, tycker jag. Ett annat skäl till att jag inte var på marknaden var att jag då åkte till min lille prins i Stockholm. Stellan och jag fick tid att umgås då föräldrarna jobbade. I torsdags hade de faktiskt en riktigt god soppa i Ringarum, en liknande gör jag själv, så det var helt ok. Det var mildare i Stockholm än här nere kände jag när jag kom hem, eller är luften råare här.

  2. Visst är det härligt att få rå om prinsen. Jag har tagit hand om min lille här nere två kvällar denna veckan då föräldrarna behövt göra saker ensamma. De har köpt hus och då är det mycket att styra med. När jag sen cyklar hem är jag så fulltankad med härliga känslor och orkar en massa på hemmaplan.

    • Ja, det är en gåva att få barnbarn och att få rå om dem alldeles på egen hand. Vilken energi de har, och vilken fantastisk inlärningsförmåga!
      Kul med nytt hus! Då finns det väldigt mycket att göra, många beslut som ska fattas och då är skönt för föräldrarna att kunna göra det i lugn och ro.

Kommentera

