Veckans uppsamling

Igår hamnade jag hos någon som fixade en spontanfika för tio personer. Det hade jag inte klarat av. Raskt tändes alla ljushållare som fanns, kaffepannan sattes igång, ugnen sattes på för att värma bullar och en nybakad sockerkaka skars upp. Av de tio är en tedrickare, en glutenintolerant, en äter inte kakor och en håller LCHF-diet, puh!! Raskt kom det fram ett fruktfat till dem som hellre ville ha frukt än kakor. Sen blev det några timmars prat runt det lilla, lilla bordet hos den med det stora hjärterummet. Tack för det. Två par hade nyligen varit i Polen, ett par hade fått hjälp med att såga ner ett antal besvärliga träd, ett annat par hade byggt växthus och en ska om cirka en månad disputera vid fyllda 50. Som alltid kom samtalet in på sjukdomar. Det är kanske ofrånkomligt vid vår ålder, eller som någon sa: ”tio minuter till sjukdomar, så har vi klarat av det”. Sen var det bara kul ämnen, en trevlig eftermiddag.

DSCF1813

DSCF1814

I veckan fick jag ta hjälp av en granne för att få tyst på en annan granne, som var väl medveten om att det var bråk i lägenheten. Fyllebråk kallar jag det eftersom den som öppnade var märkbart onykter. Grannen bad dem lugna ner sig och jag kontrade med att om det inte blev tyst skulle jag ringa polisen. Det tog skruv, för det blev knäpptyst. Tråkigt och trist, men förmodligen inte ovanligt.

DSCF1815

Det var inte så varmt i morse när jag gick ut på promenad. Borta vid kollo är nybygget påbörjat. Inne hos mig började jag rensa grusgången, detta evighetsarbete som ger mig lugn i själen. Det fanns inte en människa vad jag kunde se. Jag hörde att det smällde i någon dörr men inte hos någon runt omkring mig. När jag frös gav jag upp, plockade ett par äpplen och gick hemåt igen, men först hade jag tömt tillbaka de tio säckar löv jag krattat ihop utanför min tomt. Det är höststädning på lördag. Då ska vi alla hjälpas åt i två timmar att göra höstfint på området.

DSCF1816

DSCF1817

Jag letar vidare efter min medicin. Någon som har tips på något bra ställe att leta på? Jag vet ju att det var så jag tänkte, här ligger de bra.

Nu har jag börjat i Kristian Gidlunds bok ”I kroppen min”, en naken skildring av hans sjukdom och i ett kapitel berättar han om sin fight med Försäkringskassan. Jag är inte förvånad. Vid middagen för någon dryg vecka sedan på slottet i Borgholm satt jag bredvid en kvinna från Blekinge som arbetat på Försäkringskassan i väldigt många år. Jag stod bara ut i tre år. Kvinnan från Blekinge och jag var överens om att Försäkringskassan inte är vad den varit. Då kom jag att tänka på en annan arbetsgivare jag haft, Skatteverket. Det var samma visa där. Många är så fyrkantiga i sitt tänkande att det är en fasa för den som råkar ut för dessa människor som ser som sin uppgift ”att sätta dit någon”. Det går inte, som jag ser det, att alltid följa den uppgjorda mallen. Det kan ju faktiskt vara så att den enskilde har rätt. Till och med i domstolen blir jag bättre bemött. Där ska bevisningen vara utom allt rimligt tvivel för att jag ska dömas medan jag hos både Försäkringskassan och Skatteverket är i händerna på handläggarens godtycke, en handläggare som inte tänker själv och som saknar sunt förnuft. Tänk så mycket elände det kan medföra för den som drabbas, och som drabbas felaktigt. Jag hoppas verkligen att jag aldrig utsatte någon för något så grymt som att någon felaktigt blev nekad avdrag/upptaxerad/inte fick ersättning.

2 thoughts on “Veckans uppsamling

  1. Din medicin ligger i nånting svart av skinn. En väska? En jackficka?
    Grannar är som de är. Här i huset har det varit lägenhetsvisning idag. Jag hoppas lägenheten snabbt blir såld.

    • Tack för tipset! Ska kolla allt som kan tänkas passa in på svart skinn.
      Grannar vet vi aldrig vilka vi får, bara vilka vi redan har. Jag förstår att du hoppas på ett bra byte av grannar!

Kommentera

