HSB Sydost 80 år

Vilket födelsedagskalas! Bussar från olika håll kom till Borgholm igår förmiddag för två intensiva, fullmatade, inspirerande och mycket peppande dagar. Först ut igår var Stefan Hyttfors som i nästan två timmar talade framtidsfrågor utan manus och mycket engagerande.

Det fanns nästan 20 utställare som pratade lås, fönster, tapeter, tvättmaskiner, ja allt som vi kommer i kontakt med. Utställarna besökte vi i pauser i samband med fika och lunch. Vi fick också tycka till i grupper i olika frågor om framtidens boende i bostadsrättsföreningar. Just nu har jag inte riktigt sorterat alla intryck och tankar, så det blir lite spridda skurar av vad som poppar upp. Jag delade rum med två styrelsekollegor. Vi fick en tvårumslägenhet där vi knappt var mer än när vi sov. Före middagen tog vi en välbehövlig promenad genom Borgholms gator. Det ser helt annorlunda ut vid denna tiden på året jämfört med en dag mitt i sommaren. Nu råder lugnet i Borgholm.

DSCF1796

Middagen fick vi i Borgholms slott, vilken fantastisk miljö! Vi var 180 personer som fick följande meny:
Förrätt: Gratinerad hummer med tryffelaioli, örtbröd, grillad citron och sallad, skott och blad,
varmrätt: Rosastekt kalvrygg (som jag bara smakade på eftersom jag inte tycker om konsistensen av helt kött) med salvia och tranbärssky, majrova (den var kall och besk), potatisfondant (kokt potatis ihoppressad till en rektangel som inte var god) och chips på Serranoskinka och till
dessert: Crème Brulée med havtornsmousse och saltrostad sötmandel (den hade jag kunnat äta minst tre av).

DSCF1797

Idag fick vi både delta i korta miniseminarier och lyssna på Göran Carsten, som har varit både chef för Volvo i Frankrike och chef för IKEA i Nordamerika, som nu talade engagerande om ledarskap och miljöpåverkan. Omtumlande och lite skrämmande men också mycket peppande. Där gick entreprenören i mig igång.

På bussen hem var de flesta trötta av alla intryck. Nu är det bara att ladda om. Jag ska på tjejkalas.

2 thoughts on “HSB Sydost 80 år

Kommentera

