Röda, fina juläpplen

Efter en vecka utan kollo var det dags att gå dit igen. Äpplen hade ramlat från fyra av de fem träden. Marken lyste röd under trädet med juläpplen. De är stora och fina och mörkt röda. Även löv täckte marken. Vilken himla tur att jag slipper kratta löv från päron- och plommonträden. Det räcker med dem som kommer från äppelträden, och kanske kommer det något löv singlande från något annat håll. Vad gör det. Bild på de röda äpplena kommer en annan dag.

DSCF1587

Grunden till nybygget med toaletter och duschar är påbörjat. En grävare stod där och grävde för ledning av något slag. Ja, ja, det var bara att vika ner sig. Det är inte lönt att lägga energi på ett beslut som är taget och som inte ändras bara för att jag inte gillar beslutet.

På vägen hem från kollo började det regna. Då var det gott med soppa. Ja, soppa idag igen. Jag gillar soppor av alla de slag. Idag blev det sparrissoppa. De gröna vantarna är levererade. Ytterligare ett par är påbörjade. Sen var det dags att åka in till stan. Det fick bli buss eftersom regnet inte upphört. På vägen till bussen mötte jag en kvinna som bor i området som bara är 40 år och har varit väldigt sjuk. Hon hade legat på hjärtintensiven i en vecka, berättade hon. Jag har mycket att vara tacksam för.

CIMG0416

Nomineringarna till Augustpriset är offentliga. Lena Andersson är en av dem som har stor chans att få priset i skönlitteraturklassen. Jag såg henne i en tevesoffa för inte så länge sedan, där hon berättade om sin bok. Det är säkert en bok som jag kommer att läsa. När jag var i Stockholm var jag uppe i Akademibokhandeln vid Hötorget. Där kan besökaren passa på att fika eller sitta ner en stund. Det finns stolar och bord runt hela lokalen. Bra, om du frågar mig.

4 thoughts on “Röda, fina juläpplen

  1. Soppa är mycket gott! Jag har köpt på mig ett lager nu igen. Passar utmärkt när det är kyligt ute.
    Jaa, det är spännande med Augustpriset. Jag bloggade om det tidigare idag och tror nog att just Lena Andersson kan knipa ett av prisen.

    • Jag ska hälsa på hos dig och läsa vad du bloggat om priset, men kul att vi båda tror på Lena Andersson.
      Kyligt väder och soppa hör liksom ihop. Jag ska göra ett storkok så det räcker till flera måltider. Det är sånt som är bra att ha i frysen.

  2. Denna regniga dag passade det med soppa så även jag(vi) har ätit en god rysk laxsoppa. Den var faktiskt riktigt god. Ja det är gott med soppor speciellt den här årstiden.Ja man får vara glad att hälsan är som den är ,det kunde ha varit sämre så det är bara att vara tacksam för det.

    • Regn och rusk hör denna tiden till, och då är det gott med soppa. Javisst är det skönt med god hälsa. Vi får inte glömma bort att känna oss lite tacksamma för det. Återigen har du väldigt, väldigt fina bilder att visa upp. Fler borde se dem!

Kommentera

