Runda rummet

Nu är jag åter hemma efter en natt i runda rummet, ett väldigt stort rum som är alldeles runt med en stor, stor kristallkrona i taket. Rummet var som en mindre lägenhet med hall, badrum och kombinerat sov- och vardagsrum. Det fanns även en kokvrå med tekokare och självklart minibar (som jag tittade in i).

DSCF1784

Det blev avslutningen på en orolig vecka med väldigt lite sömn. Jag har varit hos Stellan som haft en virusinfektion med hög feber. Han hann bli frisk och pigg igen innan jag åkte hem. Det känns bra att jag kunde stötta upp och finnas till hands för de urlakade föräldrarna. Jag förundras över med vilket hastighet de små lär sig, och tar efter vad vi gör, utan att vi är medvetna om det. Det gäller alltså att vara ett föredöme i våra handlingar när vi har en liten krabat i närheten.

På vägen hem idag var det regn, regn och åter regn. Färgerna var mestadels från grönt till brunt och alla gula färger där emellan. I Tindered åt jag en väldigt god fisksoppa med mycket fisk, grönsaker och smak av saffran. Till det fick jag en gratinerad brödskiva med mycket ost på. Matstället i Tindered, som är väl värt ett besök, har inte bara en omfattande matsedel utan även en butik med både ”saker” i lantlig stil och olika matprodukter såsom knäckebröd, choklad, ägg och marmelader. Julen har tittat in i butiken. Där fanns både adventskalendrar och julhanddukar. Det är ett trevligt stopp på vägen mellan Kalmar och Stockholm. Ljusår ifrån Ringarum där bussen stannar. Ringarum är av typen ”chaffismatställe” som luktar stekflott redan i dörren. I Tindered möts du av klassisk musik på låg volym och trevlig stämning med tända ljus och lagom belysning.

Nu ska tvättmaskinen få göra lite nytta medan jag går igenom veckans post. Hoppas jag orkar vara vaken för att se ”Bron”. Ska du se ”Bron”?

4 thoughts on “Runda rummet

    • Jag ska också se Bron. Det är bara sååå spännande!
      Ja, det var ett mycket annorlunda rum med en vacker takkrona. Hotellet har liksom ett torn, och då blir de rummen runda, de som är i tornet alltså. Jag antar att övriga rum är ordinära, fyrkantiga.

  1. Så Stockholm har haft besök av dig med. Jag har varit hos dottern som bor i Upplands-Väsby och hälsat på barnbarnet Freyja som är 6 månader. Har njutit mycket. Blir avundsjuk när jag läser hur gott du ätit på hemvägen. Med Silverlinjen finns ju inget annat alternativ än Ringarum. Nu med mörker och regn var jag ju tvungen att gå in. Fick som vanligt bli en macka o kaffe och min bok i ett hörn. På uppvägen satt jag ute i solen och åt medhavd fika. Trist att de inte fräschar upp stället men de vet ju att de får kunder ändå. När vi tar bilen upp ska vi stanna i Tindered. Tack för tipset. Även om jag har dålig erfarenhet av just Tindered för där fastnade jag för fortkörning för ett par år sedan 😦

    • Åh, så härligt att du träffat ditt lilla barnbarn. De blir bara roligare och roligare. Stellan är 14 månader idag. Han är mycket underhållande. Nu hade han ju en virusinfektion med hög feber, så vi hade några jobbiga nätter då ingen av oss sov särskilt bra, och lille Stellan hade det besvärligt, men nu är han pigg igen. En morgon gick jag med honom i Humlegården. Det var så vackert, tyst och stilla och vackra färger på alla löv som lagt sig i drivor.
      Du ska inte köra fort förbi Tindered, du ska stanna och mysa en stund!

Kommentera

