Elpriser igen och lite annat

Vanmakt, inte vanans makt utan vanmakt, sådant jag inte kan påverka eller göra något åt. Det tär och det tar en massa energi.

Dagens fakturor från Kalmar Energi gör inte direkt att jag försöker spara el. Varför skulle jag göra det när 4 kWh för 2,80 kronor kostar med alla skatter och avgifter 390 kronor???

Igår åkte 27 lådor äpplen till musteriet. Det märks att det är äppelår i år. Jisses vad äpplen som väntade på att bli must. Maskinen gick för fullt. De äpplen som hade ramlat ner igår, och de som ramlar framåt i tiden kommer att lindas in i papper för vinterförvaring.

Det var så skönt mitt på dagen ute på kollo att lunchen åts utomhus. Härligt!

Sen varvade jag stickning och bokföring, en timme i taget av vardera. Jag ligger efter med stickningen.

Morgonens humör har jag babblat av mig. Jag har lastat två personer som själva har det jobbigt. Det är inte utan att jag skäms! Varför gjorde jag så? Dagens motion blev en promenad till stan och tillbaka. Däremellan var jag hos sjukgymnasten, träffade en god vän som jag pratade med en stund, lunchade och köpte garn.

DSCF1764

Vännen jag träffade har börjat med ”matlagning tillsammans”. Jag var tillfrågad om att delta men mitt intresse för denna typ av matlagning räcker inte till. Upplägget är att sex kamrater samlas hos varandra varannan vecka för att laga mat och ha trevligt. Den som är värd har tänkt ut en bra meny med tillhörande drycker. Maten lagas av gästerna. Det var lite där jag sprack, att komma på en bra meny och dessutom drycker till det. Trots att en av sönerna är utbildad sommelier kände jag att det skulle bli för mycket för mig. De hade haft trevligt berättade hon.

DSCF1765

4 thoughts on “Elpriser igen och lite annat

    • Någon har sagt att vi får inte mer än vi kan bära, men jag undrar……….Vi har båda erfarenheter som vi kunnat vara utan, tror jag! Trädbilderna är samma träd, fast ur olika vinklar. Jag är väldigt spänd på hur musten ska smaka.

  1. Jag blev förvånad att färgerna blev så olika, beroende på hur ljuset föll!! Det blir ofta så när jag hittar ett vackert träd, att jag bara måste ta bilder från mer än ett håll.

Kommentera

