För lite dricka eller för mycket sticka?

Vaknade i natt av en förfärlig huvudvärk. Förr hade jag mycket huvudvärk, nästan jämt då jag stressade som mest. Migrän lite då och då, som inte släppte förrän jag spydde. Den som vet vad migrän är förstår vad jag menar när jag säger att det var en befrielse att kräkas. Migrän får jag inte längre, tack för det, inte heller har jag huvudvärk särskilt ofta. Jag har ändå kommit på att det finns vissa företeelser som utlöser huvudvärken. Det kan vara så att jag druckit för lite under dagen, jag kan ha stickat för länge och intensivt eller så har jag böjt ner huvudet i rabatten alltför ofta. Just i dag tror jag det är en kombination av alltihop. Det är inget att gnälla över, för det går över.

DSCF1747

Jag har ätit lunch med en väninna inne i stan. Vädret är härligt, så jag promenerade fram och tillbaka. Väninnan G fyller år till helgen. Vi brukar bjuda varandra på lunch som födelsedagspresent, och så får den som fyller bestämma ställe. Jag åt en väldigt god pasta med kyckling och teriyakisås, mycket sallad och till kaffet en liten hembakad mjuk kaka med topping.

Där G jobbar ska de få en ny chef till nyåret. Det ska bli ytterligare omorganisationer och till och med fysisk flyttning. Alla ska flytta från stadskärnan till förmån för studentbostäder. Här i stan är de tokiga. Universitetet har en rektor med storhetsvansinne som ”ska” bygga nytt i hamnen. Det blir ett bygge som kostar hur mycket som helst, och inte behövs, eftersom det finns befintliga lokaler som funkar hur bra som helst. Universitetet borde se till kvaliteten på utbildningarna som inte är den bästa vad jag kan förstå. De blir av med utbildningar därför att kvaliteten inte är hög nog. Inte blir den bättre för att studenterna sitter i lokaler där de kan titta ut över vattnet. Med de styrandes goda minne kommer stadskärnan att utarmas ännu mer. Inte är det studenterna som har köpkraften! Studentkåren brukar vid månadens slut dela ut kassar med toarulle, nudlar och någon mer förnödenhet till behövande studenter. Så, vem ska handla inne i stan? Ska innerstan bara vara för studenterna, studentbostäder, pubar och lite, lite butiker?

DSCF1752

På vägen hem såg jag murgrönan som blommar, eller har den blommat ut eller över eller har den fått vårkänning? Sen var jag inne i matbutiken för att köpa jäst och smör och vad fick jag se då om inte julmust! Vem är sugen på julmust idag? Däremot är jag sugen på en kanelbulle. I morgon är det kanelbullens dag och avsikten är att jag ska baka. Nu för tiden bakar jag nästan aldrig. Blir jag sugen på en kaka är det bättre att jag köper en än att jag ställer mig och bakar, och sätter i mig alltihop. Då kommer jag inte in i extraförrådet där jag har delar av mitt lager. Jag fick krångla mig in dit idag för att plocka fram varor till en beställning, en beställning som nu är skickad västerut.

DSCF1753

6 thoughts on “För lite dricka eller för mycket sticka?

  1. Håller med dig om flytten av universitetet. Rena vansinnet. Synd att det inte kan bli folkomröstning. Tror inte så många av oss vanliga, dödliga vill ha det i hamnen, och som sagt man har ju hört om kvalitén på vissa utbildningar. Förstår dig att du inte bakar utan köper fikabröd. Likadant hos mig. Totalt onödigt att offra sig på allt som blir över eller så åker det vid nästa frysstädning. Är ledig i morgon så det får nog bli köp av några kanelbullar fast de är ju aldrig lika goda som hemgjorda. Lycka till med baket.

    • Jag tror vi är väldigt många som är mot nytt bygge i hamnen. För mig är en hamn en verksamhet med sjöfart av olika slag.
      Degen är satt, så jag vet inget om resultatet ännu, men hörde en gång om en tjej som såg dåligt och som skulle baka bullar. Det visade sig att hon tagit vitpeppar i stället för kardemumma!!
      Jag kan tycka att doften av hembakat är det allra bäst med baket!
      Ha så trevligt hos Hansson!

    • Vid våran ålder får vi ta varje chans att fira. Det sa en väninna till mig när jag fyllde år och jag fick en present av henne, en väldigt söt liten grej som jag har användning för. Så ta du dig en bulle till kvällskaffet för i morgon bär det visst norröver.

Kommentera

