Kunder på apoteket

Igår var jag på Apoteket som finns i området där jag bor. Det var mitt i lunchen så endast en personal satt i receptkassan. Många väntade. Jag tog lydigt en kölapp och ställde mig att vänta. En man är i tur att bli expedierad, han säger: ”jag tar allt jag kan få”.

DSCF1743

Det visade sig att han hade en fasligt lång lista, som det verkade, för vissa läkemedel hade han dubbla recept av och andra läkemedel hade han i olika styrkor! När damen i kassan matat in allt han kunde få fick datorn spelet. Den kunde väl aldrig tro att någon skulle ha så mycket. Datorn tuggade och tuggade och så småningom, då ytterligare en dam satte sig i en annan kassakö (lunchen var slut) och en dam kommit till hennes kassa och säger samma sak som mannen som väntar i kassan bredvid: ”jag tar allt jag kan få”, då var jag på vippen att gå.

Alltså, på riktigt, vad är det för fel på oss? Vill vi ha medicin? Vill vi ha massor av medicin? Blir vi friskare ju mer medicin vi sätter i oss? Jag tror precis tvärtom. Så länge jag klarar mig utan medicin så är jag frisk, men givetvis är jag glad och tacksam att det finns medicin när det behövs. Däremot vänder jag mig mot att många gamlingar får den ena medicinen efter den andra utan att det görs en grundlig kontroll över om de verkligen behöver ytterligare piller.

DSCF1741

De här vackra träden möter mig när jag kommer ut. Färgerna är fantastiska just nu. Det regn som skulle kommit igår verkar komma idag i stället.

Igår hann jag sticka en del. Det är ett annorlunda mönster jag följer. Jag vet inte själv riktigt hur det kommer att bli. Stickningen börjar i nederkant på en ärm, sen har jag lagt upp och börjat på bakstycket. De maskor jag lägger ut på andra sidan gör mig någon konfunderad, men det löser sig. Spännande med en ny variant av kofta.

DSCF1744

Dagens möte är förberett så långt det går. Jag kan inte göra mer. Ibland tappar jag sugen en aning. Oftast är det en massa olika saker som påverkar. Det tar på krafterna att alltid vara glad, trevlig, påläst, fokuserad, kreativ, flexibel………..jag är bara människa, med bra och dåliga dagar. Idag är inte en av mina bästa dagar. Hur känns din dag?

4 thoughts on “Kunder på apoteket

  1. Jobbig dag igår och natt, men sen blev ju dan bara bra! Bland annat fick jag pengar så jag kunde… gå och hämta medicin. Tyvärr bara en sort, resten av receptet (två mediciner) hinner gå ut innan jag får hämta ut på det. 😦 Idiotiskt! På sätt och vis förstår jag ”jag tar allt jag kan få”, men man ska naturligtvis inte knapra ihjäl sig!!! Och det är INTE kul att stå bredvid när TVÅ personer före säger så…

    Den medicin som hinner gå för mig äter jag på livstid, så när den jag har hemma börjar ta slut får jag mejla doktorn om ett nytt recept. Det brukar komma ganska snabbt.

    • Skönt när det blir en bra dag!
      Ja, medicin är dyrt. Farbrorn som fick kassen full fick betala över 1700 kronor. Någon form av maxgräns går vid 2200 kronor, sa damen i kassan. På den tiden jag åt migränmedicin så kommer jag ihåg att den kostade väldigt mycket per styck. Jag vet att vissa mediciner får vi bara hämta med vissa mellanrum, förmodligen för att vi inte ska övermedicinera. Det är en bra grej att vi kan mejla efter ett nytt recept. All medicin behöver vi ju inte visa upp oss för att få.

  2. Det var någon salva i mannens påse som var extremt dyr. Jag håller med, pengarna kan användas till mycket mer än medicin. Vad jag noterade är att det är väldigt offentligt på apoteket. Alla runt omkring hör vad både kund och personal säger. Det är kanske inte alltid jag vill torgföra mina mediciner.

Kommentera

