Nattfrost!

I morse fick många bilägare skrapa sina rutor för första gången i höst. Sen blev det en fantastiskt solig och fin höstdag. Ändå har jag ont i huvudet. I två dagar har jag böjt mig ner för att plocka grenar och frukt. Igår åkte plommonträdet till återvinningen och idag har päronträdet åkt samma väg. Kvar i trädgården står två stubbar i olika höjd. Den ena lite högre så jag kan luta cykeln mot den. Båda träden var angripna och dåliga från mitten och utåt. Där var det bara smulor. Det blev väldigt ljust, och lite kalt. Nu får jag fundera på vad som ska sättas istället.

röd löpare (5)

När jag ändå hade tillgång till bil och kärra så åkte badkaret också till återvinningen. Jag badar aldrig, duschar alltid. Mina ben blir inte yngre så varför ha den höga kanten att kliva över? Badrummet blev större och det blir lättare att hålla rent.

ros

Min avlidne bror har födelsedag i morgon. Därför blev det ett besök på kyrkogården, först hos pappa där jag planterade ljung och satte en bukett blommor som delvis kom från kollo, och därefter hos min bror där jag satte finaste rosorna.

Som ni vet har jag flyttat ofta på 2000-talet, och blivit av med grejer vid varje flytt av varierande mängd. Vid senaste flytten blev jag av med smågrejer, men ändå mina grejer. Bland grejerna var en liten skottkärra för barn – den såg jag idag!!

Nu är träden borta. Då återstår mustningen. Mustaren är funnen. Det går att boka mustning via webben. Jättebra. Jag åker dit med mina äpplen eller han kommer med sitt musteri för 40 kr/mil och jag får bag in box med äppelmust i tre-, fem- eller tioliters boxar som klarar sig minst ett år. Bra va?

gravensteiner

Det går inte alltid fort och ibland ska det jäklas på vägen. Det gjorde det igår. Då hade jag en riktig skräpdag då allt gick åt skogen. Vaknade i natt och funderade på saker, till exempel en tågbiljett, om den hamnat ihop med något annat papper, eftersom den verkar ha gått upp i rök.

På Öland förbereder alla inför Skördefesten som invigs imorgon. Alla som har något att sälja försöker göra detta. När jag hade butik tillsammans med min syster så plockade vi fram de första julsakerna just till Skördefesten och det var det vi sålde mest av! Jag hoppas det blir bra väder, vilket gör allt så mycket enklare. Jag minns en konstnatt när regnet stod som spön i backen. Det medförde att vi hade butiken full av besökare. Mattan innanför dörren flöt i vatten, men det var kul. Det är kul med många besökare.

CIMG0293

4 thoughts on “Nattfrost!

  1. Ja du kylan kommer allt närmare! Jag fick så fina orange vantar av en av mina läsare i vintras. Det är nog dags att plocka fram dem snart! Jag blir lite glad av dem dessutom.

    Ledsamt med saker som ”försvinner”. Har också varit med om det…

    • Jag kommer ihåg dina fina vantar. Helt klart är det dags att ta fram dem nu. Kanske är det färgen som gör dig glad, och självklart omtanken från den som gjort vantarna.

      Det är trist med grejer som ”får fötter”, även om det är saker av mindre värde.

  2. Lycka till med mustningen. Önskar dig en trevlig helg med eller utan skördefest. Jag åker till bokmässan i Göteborg i morgon. Ska bli riktigt spännande. Har aldrig varit där tidigare.

    • Jag läste att MustXpress finns vid länsmuseet på onsdag, och mustar där för dem som har äpplen med sig.
      Åh, så gärna jag hade åkt till bokmässan! Ha så kul! Det är så fantastiskt trevlig. Glöm inte att ha bra skor och vattenflaska, för det är torr luft och varmt.
      Skördefesten hoppar jag över i år, känner mig halvdäckad, kanske är det ”snoraren” från bion som satt sina spår!!

Kommentera

