Rent vatten en rättighet?

Idag ska jag citera en insändare i lokalblaskan som handlar om just det, är rent vatten en rättighet?

”Rent vatten är enligt FN en grundläggande mänsklig rättighet, men inte överallt på Öland.
Kanske inte detta gäller för oss, som bor i byarna vid sidan om vägen på södra Öland. Här är vi många som inte dricker vårt ofta brunaktiga brunnsvatten. Vi köper vatten och vi bär litervis hem från affären, dyrt och tungt.
Vattnet i brunnen räcker inte heller, för vissa av oss tar det snabbt slut. Vi får planera; disk, dusch eller en maskin med tvätt. Med gäster i huset kan brunnen sina snabbt.
Jag rekommenderar er från fastlandet att tänka flera gånger innan ni bosätter er på denna i övrigt fantastiska ö. Flytta inte till sydöstra Öland utan att först ha kontrollerat vattentillgång och kvalitet.
Det är inte bara att borra/gräva en ny brunn. Välj att bosätta er i nordvästra delen av Mörbylånga kommun och dess tätorter.
Där finns det kommunalt vatten”. Signaturen ”Törstig”
DSCF1701

Detta är sant. Vi skriver 2013 och alla har alltså inte kommunalt vatten och avlopp. Det var en av anledningarna till att jag ville flytta från mitt lilla, nyrenoverade hus. Detta var 2006, och det var inte sydöstra Öland utan sydvästra Öland, men lika illa där i vissa byar. Mina söner brukar säga till mig: ”morsan, det är 2013 nu” när de tycker att jag är alldeles för gammaldags. Jag säger till kommunen, det är 2013 nu – se till att alla får kommunalt vatten och avlopp! Istället bygger kommunen den ena skolan dyrare än den andra i tätorten när du kommit över bron till ön. Eller bygger de något annat som just denna tätort gapar sig till. För de är gapiga, ska bara ha, på bekostnad av annat och andra.

Idag har jag varit trädgårdsarbetare i strålande fint höstväder. Gräset är nyklippt. Hoppas det var sista gången i år. Alla fallfrukt var precis plockad när bilen kom för att hämta. De är luriga vildsvinen som får maten. Det berättade chauffören. De lägger ut fallfrukt på två ställen, på ena stället finns kamera. Där har de inte varit. Däremot på stället utan kamera! En promenerande man (och ibland hans fru) med hund brukar stanna och byta några ord mest varje dag vi ses. Idag kunde han berätta att han varit med på vildsvinsjakt och skjutit en gris i veckan. En gris mindre.

Ett stort antal kassar med äpplen är plockade och fler blir det i morgon. Då kan jag inte stanna så länge eftersom jag ska ha söndagsmiddag för några av mina närmaste.

DSCF1590

Men hallå, stanna hemma när du är förkyld! Gå inte på bio, nys inte i ett kör och snyt dig inte stup i kvarten. Jo, det klart att det är bra att du snyter dig. Alternativet finns inte, men när du är så förkyld, fattar du inte att du smittar! Blir jag förkyld igen så blir jag förbannad.

Det var på filmen ”Monica Z” som denne snorare satt snett framför mig. Jag var tvungen att muttra ganska högt något om att gå inte på bio när du är förkyld. Det var meningen att han eller frugan skulle höra det. Det störde mig en del i filmen med detta nysande och snytande. Filmen var bra, mycket bra. Se den om du har möjlighet! Ändå var det bara en liten del av hennes liv som har dramatiserats, så där en tio-femton år. Jag undrar hur hennes dotter har det och vad hon tycker om filmen. Filmen kan inte vara alltför långt ifrån verkligheten.

När ska jag hinna ägna mig åt stickning igen? Såg en så kul stolklädsel i stickat i Ålesund, kanske ska jag prova.

DSCF1686

7 thoughts on “Rent vatten en rättighet?

  1. Det är jobbigt att inte ha bra vatten och tillräckligt med vatten. Växte upp med detta problem och vi fick kommunalt vatten först i början på 70 talet, 74 tror jag att det var. Har också sett på mina reser vattnets betydelse och hur jobbigt det är för de som inte har tillräckligt. Kul ide med stickad stolsits,den svänger väl du till på en kväll kan jag tro.Själv köpte jag tyg i Katmandu som jag sytt soffa och stolöverdrag av. Räckte också till tre kuddar. Tycker som du att det är ett oskick att gå på offentliga etablissemang då man är förkyld, bättre att vara hemma och bli bra och inte smitta andra.

    • Det är många saker som är förfärliga, och en av dem är att inte ha vatten. De flesta av oss tar det för givet att skruva på kranen och så kommer det vatten. Tänk så många runt om i världen som inte har det så. Det har du säkert sett, du som rest på exotiska platser och otillgängliga platser.
      Kul att du köpte tyg som du nu har som minne av resan på din soffa och dina stolar och som kuddar!
      Stickad stolssits såg kul ut där den stod, men är kanske inte det roligaste jag kan göra. Vi får se. Det krävs inspiration, och just nu är den på annat håll.

  2. Kul att du gillade filmen! Och jaaa vad jag håller med om att snorare bör stanna hemma och inte sitta på bio och snyta sig och snörvla. Det är äckligt! 😦

    Hoppas middagen blir lyckad! 😛

    • Snorare är superäckliga och ska vara hemma. Därmed basta.
      Filmen var riktigt bra.
      Det är kul mellan varven att fixa lite middag, att ge sig tid att sitta och prata och inte bara äta för att jag är hungrig.

  3. Hoppas du får en trevlig söndag med dina nära. Vi ska ha min mamma på middag. Det är alltför längesedan sist. Vet att det är uppskattat.
    Att du inte kände igen mig i torsdags är inte så konstigt kanske. Vi har setts ett par gånger på geriatriska när du haft utställning och vid en marknad bara. Ska ge mig till känna nästa gång.

    • Jag är klar med mina förberedelser inför middagen. Det är ju faktiskt väldigt kul med söndagsmiddag. Jag förstår att din mamma uppskattar att bli bjuden på middag.
      Gör det, ge dig till känna när vi ses! Det var så trevligt att prata med dig kommer jag ihåg. Både du och jag träffar en mängd med människor och alla känner jag inte igen, inte förrän jag börjar prata med dem på nytt. Då brukar minnet vakna.

  4. Pingback: Favorit (?) i repris | Tofflan - en tragisk komedi

Kommentera

