Tomt idag

Idag känns det tomt. Kristian Gidlund dog igår, endast 29 år gammal. Jag kände honom inte och har egentligen ingen som helst relation till honom mer än som medmänniska. Som så många andra har hans öde gripit tag i mig. Hans cancer började 2011 och som ett sätt att bearbeta sjukdomen startade han sin blogg ”I kroppen min”. I år kom hans bok med samma namn ut. Jag har boken men har inte orkat läsa den. Kristian Gidlund har på ett mycket öppet sätt berättat om sin sjukdom, ett sätt som hjälpt honom i processen. Han var inte rädd för döden, mer för vägen dit.

Cancer är fortfarande ett laddat ord fastän så många blir helt friska igen. Cancern finns i min närhet. Någon gång har jag funderat på hur jag skulle reagera på beskedet: ”du har cancer”! Kristian Gidlund gjorde vad han kunde och önskade, till exempel reste han till Kalifornien med vänner i våras.

På en kurs en gång för länge sedan fick vi svåra påståenden att ta ställning till, till exempel vad skulle du göra om du hade ett år kvar att leva, en månad, en vecka. Kanske något att trots allt fundera på för att inte slösa bort livet på oväsentligheter. Sen får ju var och en bestämma vad som är viktigt och vad som är oväsentligt.

4 thoughts on “Tomt idag

  1. Mycket sorgligt men väntat. Jag har boken och har läst den, recenserat den både på bloggen och hos Uppsalanyheter. Men hans sommarprogram har jag inte orkat lyssna på än…

    • Sorgen blir inte mindre för att den är väntad. Jag vet att du läst boken och recenserat den, men jag har inte orkat läsa den ännu. Såg att Bokus cyniskt lagt ut en annons på FB om boken. Dåligt, dåligt, just idag!!

  2. Ja det är sorgligt när så unga människor går bort.Har läst hans bok också och den var mycket läsvärd.Gav många tankar och insikter om livet och döden.Livet är ändligt även om vi ibland lever som om vi skulle leva för evigt.Hur vi lever vårt liv och vad som är viktigt tåls att fundera mycket på.Trots allt har vi det i stort sett väldigt bra i Sverige ( finns undantag) och borde vara mera nöjda.

    • Det är alltid tragiskt och väldigt onödigt när en ung människa går ifrån oss. Bok finns i min hylla men det tar emot att börja med den. Jag orkar inte riktigt bli så berörd som jag tror att jag kommer att bli. Varje morgon borde vi tacka för dagen, och göra den till en bra dag (så bra vi kan).

Kommentera

