Rivstart på veckan

Veckan startade i ett rasande tempo, dvs efter min slöstart i soffan med nyheter, kaffe och macka. Först ett konditionspass och lite styrketräning på gymmet, sen en cykeltur in till stan för ett fikamöte som alltid har en tendens att bli aningen för långt. Vi diskuterade som oftast bruket/missbruket av att alltid vara uppkopplad. På ett kalas för alla åldrar gick värdinnan runt med en korg där alla fick lägga sina mobiler. Jag kan tycka att det är trist att vi kommit dithän att en sådan åtgärd känns som nödvändig för att få till stånd ett normalt samtal runt ett bord. Barnen som föds idag blir uppfödda utan den nära kontakten med mamman som tidigare var naturlig vid amning. När mamman idag ammar sitt barn gör hon det inte med blicken på barnet utan på sin mobil!

En runda på kollo gav mig det lugn som jag behöver. Jag vill inte gå hem när jag är där ute, utan bara göra det också och sen det också tills jag ändå får bege mig hemåt. På ett dygn hade det rasat ner plommon. De är små, små och inte ens goda. De åker direkt i säck för att bli vildsvinsbete. Äpplena däremot sorterar jag och fick en hel kartong med mig hem igår. Då hann jag inte göra något med dem därför att jag skulle vidare på bio. Filmstudion har börjat för höstterminen. Första filmen hette ”Bakom stängda dörrar”, en helt obegriplig film som kretsade runt en gymnasielärare och en av hans elever. När jag gick ut hörde jag damer som pratade och den ena sa till den andra: ”jag begrep ingenting”! Inte jag heller. Ibland blir det bottennapp men allra oftast är det väldigt bra filmer.

En kortkort rapport från Kristiansand, som är en liten ort, som verkar ha en väldigt intresserad och kreativ trädgårdsmästare. Det fanns blommor och utsmyckningar överallt. Vi var där på söndagen då allting var stängt, så det blev promenerande runt i den lilla stan. En blombild och en vattenskulptur från Kristiansand, ett ställe som jag förmodligen inte kommer att återse.

DSCF1666

DSCF1669

4 thoughts on “Rivstart på veckan

  1. Hej,läste dina kommentarer lite sent men jag förstår att du haft en trevlig resa.Vi gjorde också en kryssning(Bertils jobb bjöd)så det är länge sedan. Det var med Royal Caribiens Jewell of the see och det är väl kanske samma fartyg du kryssat med. Det var som ett litet samhälle i sig och helt otroligt.Kul att ha prövat på men det är nog inte en sådan semester som jag tycker är optimal.Ja hösten är kommen och regnet hänger i molntopparna så det är bra att jag just nu arbetar innomhus.Kaklar i garaget och det är faktiskt riktigt kul.Ha de!

  2. Vi har inte rest med samma fartyg, men jag antar att de är uppbyggda på samma vis.
    Jag kan hålla med dig, kul att ha prövat men det finns så mycket annat att göra, se och uppleva.
    Aj, aj, bjudresa………….nu är det väl preskriberat men annars kunde Skatteverket haft en synpunkt på det, men du kanske beskattades för resan, vad vet jag. Då var det helt ok.
    Det finns alltid att göra, jag står i startgroparna för att cykla ut till kollo.

  3. Som arbetssökande skulle jag aldrig kunna lägga från mig min mobil. Jag brukar till och med duscha runt klockan 12 – för då har presumtiva arbetsgivare lunch. Min verklighet, tyvärr.

  4. Självklart finns det vissa situationer då det är ok att alltid ha mobilen på, till exempel när min mamma låg på sjukhus och var nyopererad och utgången var osäker. Då hade jag mobilen på när jag satt i möte, men hade givetvis talat om varför. Så, ingen regel utan undantag.

Kommentera

