Höstrusk och lite annat

Nu känns det som hösten kommit, blåsigt och regn och rusk. Regncapen får alltid följa med i hopp om att jag slipper använda den.

Här kommer ytterligare rapport från kryssningen. Jag fascinerades av logistiken, som fungerade till hundra procent, både vid incheckningen och när det var dags att lämna fartyget. Det är en ren fröjd när det fungerar så exemplariskt. Full pott i poäng till Royal Caribbean (RC). Vid middagsbordet var vi tio svenskar där ett par kryssat många gånger och som håller RC som bäst av alla kryssningsföretag. Tio var lite för många. De som satt längst från mig fick jag ingen kontakt med, tyvärr. De glada, trevliga, sympatiska och empatiska västkustborna som satt i mitten på varsin sida om bordet förgyllde alla middagar genom sitt chosefria och vänliga sätt. En i gänget är kock och fick förmånen (genom att köpa RC:s kokbok) att få en visning av köket. Det var kliniskt rent. Någon snodde ihop 650 räkcocktails på rekordtid. Någon annan kokte soppa av storleken som två badkar. Det är annat än min lilla soppgryta. Till varje middag fick vi menyer på svenska, minst åtta förrätter, huvudrätter och desserter att välja på, och olika i stort sett varje kväll. Några rätter var stående, till exempel ostbricka till dessert. Jag som inte äter helt kött åt lite annorlunda än de andra gästerna, men jag är helnöjd med mina val.

För den som ville aktivera sig på båten fanns möjligheten till detta i form av gym, löprunda på däck tio, bad i pool både utom- och inomhus, bubbelpooler, också både ute och inne. Jag kunde göra hur mycket eller lite jag ville, men möjligheten fanns. Det fanns bibliotek, frågesport, vilostolar överallt. Den minsta tiden tillbringade jag i hytten. Vi kunde fritt gå i land eller följa med på arrangerade utflykter. Allt fungerade perfekt. Jag har absolut ingenting att klaga på.

Veckans höjdare för min del blev en vandring till en utsiktsplats i Ålesund. Höjdare på så sätt att det var 418 trappsteg upp till utsiktsplatsen. Det var lite småduggigt och dimmigt så när jag äntligen var uppe kunde jag ändå inte se så långt som vid klart väder. Sen var jag trött, om någon undrar. I Ålesund såg jag också ett konstigt barrträd. Är det någon som vet vad det heter? Bilderna är från Ålesund.

Grannen ovanpå har sina barn här, och spelar barnvisor, just nu, ”Sov du lilla videung”. Nivån är så att jag kan sjunga med.

DSCF1682

DSCF1683

2 thoughts on “Höstrusk och lite annat

Kommentera

