Jord under naglarna

rosa ros

DSCF1589

Nu är det bestämt, plommonträdet och päronträdet ska sågas ner. Plommonträdet är stort och plommonen små, små och kan inte användas till någonting. Päronträdet är dåligt, päronen ramlar ner ruttna och bladen ser rostiga ut. Jakten på en bra arborist har börjat.

Idag blir det också jord under naglarna. Jag fick ett par väldigt bra trädgårdsvantar av en väninna som jag använder, men inte alltid. Det kommer faktiskt in jord även i vantarna men inte så mycket som utan vantar, eller handskar är väl rätta ordet. Igår rensade jag trädgårdsgången och idag ska jag strö ut barkmull och torvmull i landen och i rabatter. Gräset ska också klippas innan det blir för tjockt. Det är så underbart lugnt och skönt där ute i koloniområdet att jag inte vill gå hem. Jag stannar alltid längre än vad jag tänkt. Den eventuelle mustaren har jag försökt ringa, en gång upptaget och nyss inget svar. Han är kanske redan ute och mustar.

Många stockholmare såg sig säkert förvånat omkring i morse när de skulle ta bilen till jobbet. Vad jag hörde på nyheterna har det fraktats bort bilar, och även cyklar, hela natten, för att Obama med följe ska kunna köra på gator utan andra fordon. Hela morgon har det enbart rapporterats om Obamas besök. Jag begriper inte hur dessa supermänniskor är konstruerade som klarar tidsomställningar utan att tappa koncentrationen. Obama får visst vila en liten stund före middagen i kväll.

En annan liten nyhet är att prinsessan Madeleine och hennes make ska bli föräldrar i början av mars. Redan på Viktoriadagen den 14 juli satt jag här hemma i soffan och sa om prinsessan Madeleine:”Hon är gravid”! Och det är hon. Kul för dem och för Kungen som igår lovade att han skulle byta blöjor på det kommande barnet.

Det mesta pappersarbetet är avklarat, vilket känns bra, väldigt bra. Jag har varit ute flera gånger redan, en gång cyklade jag till det stora möbelvaruhuset som jag har drygt fem minuter bort. Idag hade de två mandeltårtor för 35 kronor som jag inte kunde låta bli att köpa fastän jag sett på foto att jag behöver minska i vikt, inte öka. Jag ska ge bort den ena tårtan så känns det lite bättre. Nu ska jag koka potatis från det egna landet. Efter maten blir det trädgårdsarbete.

2 thoughts on “Jord under naglarna

Kommentera

