Besök på konstmuseet

k-r konstm
Idag har jag varit på konstmuseet här i stan. Det byggdes nytt för ett antal år sedan, för så där 60 miljoner kronor. Det är omtalat. Alla tycker någonting om dess utseende. Det tycks nu ännu mer om dess utställningar. Chefen för konstmuseet får ofta på pälsen för sina kontroversiella utställningar av såväl museets styrelse som besökarna. Både medlemmar och besökare minskar för varje år, och efter att ha varit där förstår jag det. Byggnaden ligger mitt i stadsparken i en otroligt vacker miljö med växter, vattnet och slottet. Vid sidan av museet finns en restaurang som nästan aldrig är öppen. Det har också varit mycket skriverier om det, att besökarna inte kan ta en kopp kaffe före eller efter besöket. Nu fanns det på översta våningen två termosar med vatten respektive kaffe, men inte ens ett torrt kex för den som vill ha något till kaffet eller teet.
parken
Inuti är byggnaden rå, den grå betongen är övervägande väggmaterial. Vissa väggar är vitmålade. Det är mycket fönster på alla möjliga vis, så det blir mycket ljusinsläpp. Tre våningar med tre olika utställningar. Den första var en stor sal med tre stora murriga tavlor på en vägg. På motsatta väggen hängde idrottshalsdukar, svartvita från samma klubb allihop. På golvet låg det tennisbollar här och där. Från en maskin på golvet kunde jag stoppa i en boll som sedan spottades ut av maskinen!!
På nästa våning var det en liten, liten sal med ett antal målningar, övervägande porträtt. Det var en fin och fullt begriplig utställning.
På tredje våningen var det en utställning om en fransk skådespelare. Hon berättade om sitt liv och sina filmer på en video. I en liten skrubb bredvid fanns ytterligare en video med en flicka som bara satt!! Där fanns rummet, ljust och trevligt, med koppar och varm dryck.
Nu har jag sett museet och jag kan inte säga att utställningarna lockar till ytterligare besök. Omgivningarna är underbart vackra med mycket blommor och träd. Därifrån gick jag in till stan där jag har ätit med två av mina närmaste, en trevlig och härlig stund. Vi kunde sitta ute, vilket var extra bonus, utöver sällskapet och maten.

2 thoughts on “Besök på konstmuseet

  1. Trist med ert museum! Du får komma till Uppsala och titta på vårt! Det ligger uppe på slottet, mitt i stan. Jättefint! Består dels av universitetets konstsamling (rätt klassisk), därtill utställning av nån regional konstnär och längst upp brukar det vara nån rolig och ofta underlig, lite kontroversiell utställning!! 😛

  2. Det trista är att det finns väldigt fin konst i museets samlingar, som alltså inte visas. Däremot den ena videon efter den andra, och den ena mer konstig än den andra.
    Låter som ni har ett trevligt museum, som jag gärna skulle besöka.

Kommentera

