Äppelkavalkad

DSCF1592
Äpplen av alla de sorter, och just i år väljer alla att ha mycket frukt. Fallfrukten kan bli jaktbete, men jag är inte så lockad av det. Vildsvinen får nog klara sig utan min mat.

DSCF1590
Gräset är nyklippt. Det gick bra trots att det var fuktigt i gräset. Gräsklipparen får stå ute och torka innan den får komma in igen.

DSCF1589
På min runda efter fallfrukt hittade jag en bekant, vinbergssnäckan. Nu har den flyttat sig väldigt långt, från ena sidan av huset och är snart inne hos grannen, en sträck på säkert femtio meter. Kanske kände den på sig att det var klippdags för den valde att stanna intill stammen på ett äppelträd. Den verkar riktigt klok.

DSCF1587
I eftermiddag väntar ett möte som jag fram emot med bävan, och lite skräckblandad förtjusning. Jag ska läsa på en gång till före mötet för att spara tid. I kväll väntar ännu ett extra styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Förra veckan skickades ”bladet” ut, aktuell information till alla medlemmar om vad som händer och sker i föreningen. En tjej jag mötte kommenterade ”bladet” med att det bara var en massa negativt, typ städa efter dig i tvättstugan, knyt ihop dina sopor, sortera rätt, rasta inte hunden på gården osv., och visst ligger det något i kritiken. Får se om vi framledes ska avsluta ”bladet* med en rolig historia – då kanske det är den som medlemmarna kommer ihåg.

6 thoughts on “Äppelkavalkad

  1. Det är ju ingen tröst, men hos oss är det också mest negativt i den information som går ut i pappersform till våra medlemmar. Och hemsidan har man flyttat på/gömt…

    Äpplena ser härliga ut!!!

    • Det luktar apa i soprummen. Tunnorna var idag tomma, nästan, några äckliga småpåsar hade fastnat och kanske har legat där bra många veckor. Nu får vi allt kolla vad som ingår i fastighetsskötseln. Så pekpinnarna är befogade.

      Ja, äpplena ser finfina ut. Jag tog hem några stycken som jag tror är nästan färdiga.

      • Det luktar alltid apa i soprummen. Det går inte att lära alla andra vuxna hur man källsorterar. Vi har haft stormöten om detta några ggr, även tolkade såna på flera olika språk och teckenspråk. Det hjälper lite. Men det finns alltid folk som skiter i hur de borde göra. Trist med bara pekpinnar…
        Vi fick ljuvliga äpplen från Slottsträdgården sist. Smakar helt annorlunda än köpe…

  2. Det är väl så att vissa skiter i allting, gör som de vill oavsett vad de borde göra. Tråkigt, när det är så lätt att sopsortera! Och så trevligt när allt kommer i rätt tunna, minskar till och med mängden sopor bara genom att vika ihop mjölkkartongerna i stället för att slänga i dem som de är.
    All frukt och allt grönt som inte är besprutat och som bara fått sol på sig smakar ljuvligt.

  3. Påminner mig… Vi fick faktiskt ett infoblad idag som jag bara har skummat, men det innehöll en massa positivt också – om jag nu läste rätt! 😛 Glömde det i hallen, ska genast hämta det och läsa igen!!

Kommentera

