Det är min dag idag

När jag tittar i min tantkalender ser jag att det är ”de vänsterhäntas dag” idag, och eftersom jag är vänsterhänt så är det min dag, hela dagen.

Fem fakta om vänsterhänthet (hämtat från en artikel i Aftonbladet)

1. Ungefär en av tio är vänsterhänt. Män är oftare vänsterhänta än kvinnor.

2. Hjärnan är plastisk, det vill säga föränderlig. Den som inte kan använda sin favorithand kan lära sig att använda den andra handen. För även om hjärnan normalt har olika färdigheter förlagda i olika delar så kan den stuva om dem, när det behövs.

3. Många små handlingar styrs av vilken sida vi föredrar. Högerhänta sätter höger fot först i trappan, tar först på höger sko, sätter kameran för höger öga, lägger pappret litet till höger när de skriver. Gör du tvärtom kan det tyda på att du har en aning vänsterbeteende.

4. Att vara höger- eller vänsterhänt är inget antingen – eller. Det är en glidande skala från stark högerhänthet till lika stark vänsterhänthet. En del tar ibland ”fel” hand och det känns helt okej för dem. Tre procent använder båda händerna lika gärna.

5. Bara människan har utvecklat en stark högerhänthet. Djur använder båda sidor lika mycket men högre utvecklade apor som lärs att använda instrument föredrar en speciell hand, lika många höger som vänster hand.

Vänsterhänta stjärnor

Många skådespelare, musiker och konstnärer är vänsterhänta: Leonardo da Vinci, Ludwig van Beethoven, Albert Einstein, Charlie Chaplin, Greta Garbo, Pablo Picasso, Robert Redford, Bill Gates, Bill Clinton, Jimmy Connors. Listan kan göras mycket lång och det finns en förklaring.

Kreativitet är förmågan att sätta ihop nya idéer och intryck och ge dem en form som talar till känslorna. Här har de vänsterhänta sin stora fördel: de använder oftare båda hjärnhalvorna än många högerhänta som ibland väl ensidigt litar till den analytiska sidan.

Det är därför konstnärlighet så ofta går hand i hand med vänsterhänthet.

Jag är i gott sällskap.

2 thoughts on “Det är min dag idag

  1. Flera av mina godaste vänner är vänsterhänta, liksom den bästa chef jag nånsin har haft (tyvärr bortgången nu)! Så ja, du är verkligen i gott sällskap! 😉

    • Jodå, jag tillhör en bra krets av människor. Vi kan visa känslor men skriver som krattor (jag kan bara svara för mig själv), men när jag skulle skriva på tavlan i skolan suddade jag samtidigt som jag skrev, så för att det skulle synas fick jag luta åt fel håll………….vänster!

Kommentera

