Hushållsbestyr utan större engagemang

stickning på gång

Sitter och eftersvettas efter ett konditionspass på gymmet. Skönt!

I ett anfall av sinnesförvirring tänkte jag tvätta fönster idag, men jag tror det får stanna på väntelistan. Jag bestämde mig för att aldrig mer tvätta fönster själv utan köpa den Ruttjänsten. Då var det sex rutor i varje fönster. Nu efter bytet av fönster är det bara två. Det kanske jag kan stå ut med.

Igår kväll var jag på styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Det blev sent. Jag var uppskruvad i 190 så jag hade svårt att komma ner i varv när jag skulle lägga mig. Dessutom hade jag under mötet druckit en kopp starkt, svart kaffe. Det är mitt engagemang som gör att jag går upp i varv. När uppgifter känns intressanta och meningsfulla engagerar jag mig fullt ut. När uppgifter känns meningslösa och tråkiga lämnar jag uppdraget eller anställningen. Jag skulle aldrig kunna sitta och halvsova mig igenom ett möte. Är jag där är det med fullt fokus, här och nu. Vi hade en massa intressanta punkter att diskutera.

Mina stickprojekt börjar ta form. Koftan är klar men saknar knappar. Tre par sockar är klara, ett par på gång. Sen blir det ett antal par vantar i samma garn. Jag stickar bara framför teven. Det räcker.

Kanske ska jag baka några små knapriga skorpor att ha till vinbärssoppan. Hittade ett bra recept på enkla skorpor med smak av kanel och kardemumma. Det är bara att köra ihop degen, rulla ut långa längder och sen kapa dem i små bitar. Verkar lätt som en plätt. Jag brukar annars misslyckas med det mesta jag bakar. Det var någon som sa att det berodde på ugnen. Jag hoppas det stämmer, för tidigare bakade jag mycket och då blev det för det mesta väldigt bra. Det är inte riktigt läge för ny spis just nu. Ny kyl/frys kommer före.

När kvällen kommer kanske jag har gjort något helt annat än vad jag tänkt göra. Det är bra att kunna vara flexibel, eller är det så att engagemanget för hushållsarbete saknas. Jag tillhör dem som gladeligen skulle överlåta städningen på någon annan. Skulle du det?

2 thoughts on “Hushållsbestyr utan större engagemang

  1. Jag har tvingats delta i ett totalt värdelöst möte idag. Jag är så arg! Annars tycker jag som du – om man inte är intresserad eller engagerad, så deltar man inte.

    Min inställning till städning är väl känd från bloggen. Har inget emot att städa, använder gärna städning för att få ur mig ångest (eller ilska…) Men fönsterputsning lägger jag gärna ut!

    • Åh, så jobbigt, att vara tvingad att gå på ett värdelöst möte! Så bortkastad tid! Hoppas det var en engångsföreteelse.
      Jo, jag vet att du städar ofta. Jag gillar också att ha det rent omkring mig men jag får ta sats för att få det gjort. När det väl är gjort, och det går ganska snabbt, känns det så himla bra.

Kommentera

