Äntligen regn!

Det har varit mycket vattnande de senaste veckorna. Igår väntade jag på regn och åska hela dagen, men så blåst jag blev. Däremot har det strilat hela förmiddagen, härligt! Alla växter tackar särskilt. Som kolonist har jag skaffat regnmätare. Den ska kollas när regnet upphört.

Letar i receptskörden efter rabarberchutney, och hittade även rabarbermarmelad, som jag absolut måste prova. Chutney passar bäst till grillat och marmeladen till rostat bröd eller nybakade scones (med smör som rinner på det ljumma bakverket).

När jag kollar regnmätaren ska jag plocka till mig ett knippe rabarber, och sen sätta igång med husmorsbestyren. Jag får nog ta en sväng förbi en butik som säljer småburkar, så jag har något att hälla upp mina godsaker i.

Skulle jag tröttna på kokandet kan jag fortsätta med mina stickningar eller gå loss på min packe böcker. Jag som lovat mig själv att inte köpa på mig ytterligare böcker kunde inte motstå biografierna om Kristian Gidlund och Lena Nyman. Pocketar gör inte så mycket, de kostar inte särskilt mycket och dem brukar jag ge vidare till någon som inte läst dem.

Vad pysslar du med en regnig dag? Någon jag känner bakade kubb.

4 thoughts on “Äntligen regn!

  1. En regnig dag läser jag eller ser en film eller sitter vid datorn och skriver. Fast nu jobbar jag. Eller borde. Jag har rensat det mesta och sitter i princip av tiden…

    • Drygt! Att sitta av tiden, när du hellre vill jobba.
      Städa går också bra när det regnar, i skåp som länge väntat på att bli städade, typ städskåpet!

      • Jepp, städa går bra! Städskåpet städade jag för ett tag sen, det syns inte…
        Det finns hur mycket som helst att göra på jobbet/jobben, men jag kan ju inte köra igång nåt nu när jag jobbar sista dan i morgon… 😦

  2. Låter som en ekvation som inte går ihop, massor av jobb som ingen gör! Det måste bli kaos!
    Nä, säg den städning som är beständig. Är det rent och snyggt en stund så är jag glad.

Kommentera

