Veckans rester

Här kommer ett litet samlingshit för det som spretar åt olika håll, och lite reflektioner på sådant jag sett, läst eller hört.

Någon använder ofta ordet kontemplation. Jag har aldrig hört någon annan använda ordet så det finns förmodligen synonymer, till exempel försjunkenhet, djup begrundan; betraktelse, meditation, andakt; grubbel, tankfullhet. Varför använder h*n kontemplation när det finns så många andra ord med samma innebörd, när ingen annan använder ordet kontemplation?

Någon har berättat om att h*n måste ha ett arbetsgivarintyg med sig till Arbetsförmedlingen vid inskrivningen som arbetssökande. Ja, en arbetsgivare ska lämna ett arbetsgivarintyg till den anställde som ber om det, men det finns arbetsgivare som vägrar. Det finns inga repressalier för detta. Den tidigare anställde har då inget arbetsgivarintyg att visa upp och får därmed ingen a-kassa. En tjurig arbetsgivare kan helt klart ställa till det för en tidigare anställd.

Academic Work är ett nischat bemanningsföretag som hjälper företag att hitta bra och lämpliga medarbetare. Den som inte fick något arbetsgivarintyg från sin tidigare arbetsgivare fick jobb genom Academic Work, men alltså ingen a-kassa under tiden som arbetslös. Den arbetsgivare som vägrar lämna arbetsgivarintyg, det straffar sig till slut, var så säker!

Såg i morse en intervju med Geir Lippestad, mannen som var Breiviks försvarare. Jag fick en helt annan bild av honom än den jag hade innan. Som kanske de flesta andra hade jag svårt att förstå att någon kunde försvara Breivik och det dåd han gjort sig skyldig till. Lippestad förklarade det med rättssäkerhet. Det låter rätt och riktigt. Lippestad har nu skrivit en bok som verkar intressant. Den handlar inte bara om Breivikrättegången utan om hela livet. Han har till exempel nyligen mist en dotter i en muskelsjukdom. Han blir ofta stoppad av människor som vill prata, och har genom sitt sätt att vara, inspirerat några till att börja studera juridik. Helt klart en intressant person, och bok, tror jag.

Människor som saknar empati, det är svårt att förstå, att de finns, men det gör de. Jag har träffat på några av dem. En var min närmaste chef, och hon blev anledningen till att jag slutade min anställning på det stället. Jag har ingen aning om omfattningen av människor som saknar empati. Är det någon som vet?

Numera försöker jag bara omge mig med människor som ger positiva vibbar, och som tillför något, inte bara tar.

Jag har mött människor som är så egotrippade att de enbart pratar om sig och sitt, som aldrig ställer en fråga om mig och mitt och som därför helt saknar intresse för någon/något annat än sig och sitt egna liv. Vilken liten bubbla de lever i, när hela världen finns med så många spännande och intressanta människor.

Kanske har jag ägnat mig en aning åt kontemplation!

2 thoughts on “Veckans rester

  1. Jag tycker att kontemplation är ett väldigt vackert ord, men jag använder det sällan.

    Eftersom man måste anmäla sig till Arbetsförmedlingen sin första arbetslösa dag, blir det problem. Arbetsgivare vill inte skriva ut intyg innan anställningen har upphört. Alltså drabbas den arbetslöse som då får vänta ytterligare på behandling av sitt ärende av a-kassan och även då ersättning därifrån.

    Empatilösa människor finns, men tack och lov inte så många. Märkligt nog är många av dem chefer, dock. Men det kanske är bra att sakna medkänsla när man ska bestämma över andra..?

    Såna som tar energi från mig går just nu fetbort. OK, det får kosta några ”bekantingar”, men jag orkar inte.

    Ett innehållsrikt inlägg!!! (Och en lång kommentar från mig, förlåt!)

    • Jag tycker mycket om dina kommentarer, antal ord spelar ingen roll, men hellre en lång än en kortkort kommentar. Då har jag ju skrivit något som på något sätt berör, eller något du har en åsikt om. Själv skriver jag emellanåt långa kommentarer, i stället för bara – håller med!
      För mig är kontemplation väldigt udda, och i ett i övrigt normalspråk blir det ännu mer udda.
      Jag känner till det där med kopplingen mellan arbetsgivarintyget, a-kassan och Af. Någon i min närhet slutade sitt jobb för drygt ett år sedan och har fortfarande inte fått sitt arbetsgivarintyg!! Däremot har h*n fått annat jobb men ett glapp med inkomst.
      Sålla bland bekantingarna, det kommer nya som är mycket bättre! Det tror jag i alla fall.

Kommentera

