Halvfullt eller halvtomt?

Vem ser glasets innehåll som halvfullt och vem ser glasets innehåll som halvtomt? Det är något att fundera över, hur olika vi kan se på samma företeelse.

Igår gjorde jag en del iakttagelser som jag kunde varit utan. Det handlar om olika serviceställen som borde fundera lite på vad service är och vem de är till för. Är mina pengar mindre värda än någon annans?

På ett ställe skulle vi äta lunch. De har alltid god mat men är lite av ett snobbställe. Det har vi aldrig tidigare upplevt, men igår stod det klart att vissa kunder var mer värda än andra kunder, jag till exempel. Jag kom i kön bakom en familj (mamma, pappa och två pojkar i 10-12 årsåldern), golfare – det syns på hur de är solbrända. Till lunch kan man välja dagens eller från menyn. De valde både ock och vatten att dricka. De fick tjusiga glas med guldkant och stjärnor på glasen samt blev serverade bestick inlagda i tjock servett i färg. Inget fel, om alla får det. När det blev min tur fick jag ett vanligt glas med kranvatten, de före mig fick bubbelvatten! Bestick, frågade jag. ”Det kan du ta på kortsidan där borta”, sa kassören! Skillnad på mina och andras pengar. Jag spelar inte golf, och det syns förmodligen. Alltså, nu dröjer det innan jag åter äter på Ekerum.

Under eftermiddagen skulle jag köpa glass och visste att det fanns ett ställe som har egentillverkad glass. Det ville jag prova. När vi kom dit möttes vi av ägaren till ställen som hänvisade oss till ett bord där vi skulle få se menyn! På stället säljer de bara glass genom bordsservering. Vi fick välja på att sitta inne eller ute. Det var det val vi kunde göra. Jag som bara ville ha en glass i bägare att ta med mig, fick inte det på detta ställe. Urdåligt Källagården! Jag har idag kollat deras hemsida, som inte heller där berättar om menyn eller priserna!! Dåligt, dåligt! Vi åkte givetvis därifrån utan glass.

Framåt kvällen blev det dags att fylla på depåerna. Stället vi valde hade slut på den rätt vi valde, och kommenterade det med att vi kom för sent!! Kanske kunde de rannsakat sig och insett att de inte gjort tillräckligt med mat i stället för att skuldbelägga presumtiva kunder. Vi valde ett annat ställe där vi blev serverade efter våra önskemål.

Kvällen avslutades med en väldigt trevlig, rolig och underbar föreställning av Lars Molins ”Den tatuerade änkan”, som spelades utomhus i ljuvligt väder. Manusförfattaren, en lokalpolitiker med sommarställe på norra Öland där föreställningen visades, hade gjort ett bra jobb och bland annat stoppat in en ny roll, en tokrolig privatdetektiv som spelades av en nordölänning som inte försökt prata bort sin dialekt.

Rundturen på norra Öland och teaterföreställningen var dagens behållning tillsammans med fikastället. Naturen på norra Öland är mycket sten och väldigt kargt, men fantastiskt njutbart. Numera går det en båt från Byxelkrok ut en bit så vi kan få se stranden från vattensidan. Det låter spännande, och jag har en vän som gjorde den turen igår, så jag får snart veta hur det var.

Jag glömde bort att vi faktiskt fikade också på ett härligt ställe där servitrisen hävdade att allt var gott. Jag kan intyga att den citronpaj som åt var väldigt god. Ni andra surställen ta efter Böda bageri och café! De ger bra service.

När jag kom hem var klockan närmare elva och kvällen var fantastiskt ljummen.

4 thoughts on “Halvfullt eller halvtomt?

  1. Men fy vilka ställen ni hamnade på! Vi var på Odinsborg i Gamla Uppsala idag. Maten var god och så, men våra rätter levererades inte samtidigt till vårt bord. Hur svårt kan det vara när tre personer beställer tillsammans? Urdåligt! Men gott var det…

    • Jag antar att det är många semestervikarier som inte kan alla rutiner. Alla i ett sällskap ska givetvis få sin mat samtidigt! På sommaren tror jag vi får räkna med dålig service, alla ska tjäna så mycket pengar som möjligt på den korta semesterperioden. Du skulle se norra Öland på vintern, var tredje innevånare är en pensionär!!

  2. Vi hade en underbar kväll på båtturen i går, vädret kunde inte varit bättre, en kunnig guide och god mat. Intressant att se Öland från sjösidan. Synd att ni fick så dålig service på så många olika ställen då blir man sur och besviken. I kväll är en lika skön afton kl. är 22.15 och det är alldeles stilla och 20 grader i luften, vilken sommar!

    • När vi körde utefter Neptuni åkrar så förstod vi att det måste vara fantastiskt att se land från sjösidan! Vädret kunde ingen klaga på. I serviceyrken måste man kunna kräva flexibilitet och mindre fyrkantighet än vad det är på mänga ställen. Återigen kan det vara semesterpersonal som inte riktigt vet hur de ska bete sig.

Kommentera

